RECENSIE: Kwante Hippe - Wat As Alles Lök?

Kwante Hippe
2017-02-06 Je moet als ‘Hollander’ echt even moeite doen om de muziek van het Limburgse Kwante Hippe te kunnen doorgronden, maar wie de uitdaging durft aan te gaan heeft met de beluistering van het afgelopen jaar verschenen album Wat As Alles Lök? een alleraardigste luistervaring in handen. Maar liefst twaalf zelfgeschreven tracks heeft het jonge Venlose bandje ”in dialek” opgenomen. Het blijkt allemaal te berusten op afspraken die het gevolg zijn van eerder gewonnen talentenjachten waarin de band wordt aangemoedigd om zich vooral te laten inspireren door het rijke Limburgse dialect.

Wie de Top 2000 nauwlettend volgt ziet de laatste jaren een toegenomen interesse in de vele streektalen die we in Nederland tegenkomen. Het is dan ook geen toeval dat we bij de totstandkoming van Wat As Alles Lök? de naam Alexander op het Veld genoemd zien worden. Het blijkt de bassist van Neet Oét Lottum te zijn, die als ervaren muzikant de band van goede adviezen heeft voorzien. Hoewel de teksten zelfs voor de mindere verstaander een interessant hoorspel vormen, neem bijvoorbeeld het prachtig opgebouwde ‘As De Stilte Schrieuwt’ of het melancholieke ‘De Wereld Is Moeëj’, dringt de vraag zich op of er ook buiten de grenzen van onze meest zuidelijke provincie behoefte is aan de opgewekte popliedjes van deze enthousiaste gasten. De tijd zal het leren. Vooralsnog richt het gezelschap zich op zoveel mogelijk optredens in Limburg en ”wachten wij nog altijd rustig op die dag dat heel Holland Limburgss begint te lullen.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Kwante Hippe Label:Eigen Beheer
Kilkenny

The Kilkennys - The Colour Of Freedom The Kilkennys brengen met The Colour Of Freedom een mooie...