RECENSIE: The Dirty Heads - Dirty Heads

Dirty Heads
2016-11-24 The Dirty Heads is al aan haar vijfde album toe. Dat de vijfde plaat, Dirty Heads, dezelfde naam als de band heeft, moet aangeven dat de groep nu eindelijk haar geluid geperfectioneerd heeft. Het vijftal maakt typisch Amerikaanse reggae. The Dirty Heads heeft een High School geluid en ademt de relaxte sfeer van Californië. De reggae wordt vermengd met rap, rock en pop. Voor Dirty Heads krijgen de heren hulp van producers die onder andere Katy Perry, Lana Del Rey en Rihanna van hits voorzagen.

Het eindresultaat is een spetterend feestje. Met name de raps van Duddy B zijn scherp geplaatst. Hij heeft een flow die doet denken aan Kid Cudi. Alleen voert hier niet de reflectieve depressiviteit de boventoon, maar een optimistisch surfgeluid. Dit hoor je bijvoorbeeld in het fleurige ‘That’s All I Need’. Het refrein stemt je vrolijk en nestelt in je hoofd. Dankzij de raps wordt het nummer net een stapje hoger getrokken.

Wanneer de band het over de serieuze boeg gooit komt ze ook goed tot haar recht. ‘Doesn’t Make You Right’ past aangenaam in het High School gevoel met haar teksten over ergens niet bijbehoren. Het liedje heeft een pianomelodie die de sfeer opbouwt. De raps worden lekker loom gebracht. Het refrein vult het serieuze thema aan met een vrolijk gevoel. Het is knap hoe er gebalanceerd wordt tussen pop en rap.

Als ergens het label feelgood music op past, dan is het wel op de muziek van de Dirty Heads. Deze vijf gasten veranderen gegarandeerd de koudste herfstdag in een zomers feestje. Je verlangt naar de korte jurkjes, de zonnige kust van Californië en de onbezorgdheid die daarmee gepaard gaat. Goede muziek voor de liefhebbers van Gym Class Heroes die de heren voorgingen in de mix van hiphop en rock. De reggae van Dirty Heads maakt het eindresultaat echter een stuk vrolijker.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:The Dirty Heads Label:Warner
Cover The Beat ft Ranking Roger - Bounce

TBftRR - BounceEind jaren zeventig was er in Engeland sprake van een opleving van de...