RECENSIE: Luke Winslow King - I`m Glad Trouble Don`t Last Always

LWK
2016-10-13 De uit New Orleans afkomstige Luke Winslow-King ademt in zijn muziek de liefde voor vooroorlogse jazz en soul. De muzikant bracht al een paar albums uit. Nederland werd enkele jaren geleden voor het eerst aangedaan met Pokey LaFarge; meer recentelijk verovert Luke Winslow-King ook solo de zalen. Zijn nieuwste album I’m Glad Trouble Don’t Last Always toont aan dat Luke Winslow-King nog steeds op het goede spoor zit.

De muziek flirt afwisselend met soul, country en jazz. ‘Heartsick Blues’ doet dankzij de countryviool bijvoorbeeld aan Hank Williams denken. De stem van Luke heeft een aangenaam soulgevoel. Daardoor wint het nummer aan extra kracht. Het resultaat is een heerlijke interactie tussen de melancholische country en de New Orleans soul. Dat het ook een stuk swingender kan laat hij horen op ‘I’m Glad Trouble Don’t Last Always’. Het dreigende bluesrockritme komt dicht in de buurt van de Black Keys. Luke Winslow-King gebruikt hier zijn stem voor een lange uithaal. Dit gaat goed samen met het dreigende ritme. Het nummer wordt compleet dankzij een sterke slide-gitaarsolo.

Tijdens zijn eerste optredens als voorprogramma van Pokey LaFarge kwam Luke Winslow-King over als een bescheiden man. Zacht kabbelend speelde hij de uiterst sterke liedjes. Tijdens recente solo optredens, en een bezoek aan De Wereld Draait Door, ontpopte Luke Winslow-King zich al iets meer als een frontman die wel van wat show houdt. Op I’m Glad Trouble Don’t Last Always is de bescheidenheid goed te horen. Soms kabbelend, en enkele keren rockend, heeft deze New Orleans muzikant negen ijzersterke nummers opgenomen. Dat het slechts negen liedjes zijn maakt dat het album veel te snel weer voorbij is. Deze muziek is echter niks om bescheiden over te zijn! Rootsprojecten van dit kaliber kunnen niet vaak genoeg verschijnen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Luke Winslow King Label:Bloodshot Records
Cover Nick Waterhouse - Never Twice

Nick Waterhouse - Never TwiceRetromeester Nick Waterhouse waagt zich al enige jaren aan muzikaal...