RECENSIE: Itchy Teeth - Itchy Teeth

Itchy teeth
2016-12-02 De Britse indierockbandItchy Teethbracht in 2015 twee nummers uit, waarmee we een voorproefje kregen van wat ons te wachten stond. Een eigenwijze, ondeugende en ietwat vuige band levend in hun auto. Itchy Teeth zal nooit volwassen worden en dat is ook duidelijk te horen op het gelijknamige debuutalbum Itchy Teeth. Het bijzondere aan dit album is dat het in één dag live is opgenomen. Hierdoor is niet elk nummer perfect en hoor je hier en daar een valse noot, maar Itchy Teeth wil niet perfect zijn.

Bij de eerste tonen van het album hoor je dat de band een echte Britse rockband is. In ‘Time Machine’ brengt de zanger elk woord zorgvuldig en spreekt de woorden plat Engels uit. De toevoeging van wat gitaren en continue drums maakt het makkelijk om naar te luisteren. Vooral de ruige gitaarsolo valt op en geeft het nummer wat mee. Net als ‘Red Light Mary’ waarin er een lage gitaar-riff af wordt gewisseld met hoge gitaarklanken. De stem van de zanger past minder goed bij de hoge noten, maar verder is het een erg relaxed nummer. De vuige sfeer is goed te horen in ‘Original Fool’ door de meerstemmigheid en de pakkende drums. Door de vele herhalingen komt het nummer erg eenvoudig over, maar is het wel rauw en experimenteel.

De mindere tracks op het album zijn vooral de rustige tracks. Bij ‘Solid Gold Teeth’ lijkt het bijvoorbeeld alsof de band zich moet inhouden en het liefst gewoon wil rocken. Dat inhouden past niet bij de stem van de zanger en klinkt daarom niet erg natuurlijk. Ook bij ‘Monday’s Fool’ is dit het geval. De simpele tekst voegt hier weinig aan toe en hoewel de muziek wel redelijk is, komt het hele nummer niet goed over. Maar Itchy Teeth heeft ook goede, swingende nummers. ‘Silhouette’, ‘Face I Can Trust’ en ‘Modern Man’ zijn stuk voor stuk vrolijk en swingend. De laatste is zelfs erg funky en bevat een vleugje jazz. Vooral de geweldige gitaarsolo is een cadeau voor de oren. Stil zitten is hier niet aan de orde.

Itchy Teeth is een erg wisselend album, waarbij vooral de rockende tracks het album positief beïnvloeden. De kalme tracks lijken te geforceerd en komen daardoor niet goed over. Als Itchy Teeth rockende, vuige, ondeugende muziek blijft maken, moet het goed komen. Het begin is er, nu verbeteren en doorgaan daar waar het hart van de band ligt.
Recensent:Nadine Visser Artiest:Itchy Teeth Label:Four Twenty Records
Cover First E - Zeitgeist

First E - ZeitgeistTrippop noemen ze het. Een viertal uit de Zaanstreek maakt muziek doordrenkt...