RECENSIE: Henk & Melle - Piece Of The Pie

Henk Melle
2016-12-21 Henk Koorn, bekend van Hallo Venray en Melle de Boer van Smutfish, namen vier jaar geleden voor de gelegenheid samen al eens een plaat op. Het leek een eenmalig happening te zijn, maar de samenwerking beviel blijkbaar goed, zodat Henk & Melle besloten nogmaals samen een plaatje op te nemen. Met behulp van crowdfunding overigens. Omdat de heren graag buiten de gebaande paden treden is de totstandkoming van de plaat ook bijzonder. Besloten werd om elke song ergens in een wegrestaurant, of in ieder geval in een soortgelijk droevig etablissement, te schrijven. Per bezoek een song. Zo werd Piece Of The Pie geboren.

Inderdaad is Piece Of The Pie een bijzonder plaatje geworden. Het begint al met het artwork; in een fraai boekje met daarin tekeningen van Melle de Boer en de nodige foto’s van de heren vinden we het zilveren schijfje verborgen. Ook vinden we in het boekje een grappige uitleg over de totstandkoming van een aantal songs. De begeleiding bestaat uit slechts de gitaar van Henk en het orgel van Melle en hun beider stemmen natuurlijk. De overduidelijke Tongue-In-Cheek humor in de liedjes geeft het geheel in combinatie met de vaak sombere toonzetting een soort droefgeestige meligheid. Het gevoel dat zich in de genoemde ‘restaurants’ ook vaak overvalt gevangen in twaalf lo-fi liedjes.

Elk liedje heeft zo zijn eigen verhaaltje maar het terugkerend thema is ene Jim Diner die als een soort sekteleider de consumenten in de wegrestaurants in zijn greep houdt. Daarom ook vinden we titels als ‘Hot Cup’, ‘Jim Diner’, ‘The Waitress’, ‘Pancake Face’ en ‘Guru’. Je ziet al helemaal voor je hoe Henk & Melle aan een tafeltje met een geblokt kleedje, onder neonlicht en met een gitaar de ene na de andere spitsvondigheid uit de mouw toveren. Zo is ongetwijfeld ook het intrigerende liedje ‘Underneath The Things You Say’, waarin in de laatste zin punk enfant terrible G.G. Allin een kopje thee drinkt met Leonard Cohen, ontstaan. Zoiets dus. Of de uitleg over de Chickenpie (kippentaart volgens de heren) in ‘o’Rourke’, ook weer een liedje dat zo lekker melig is.

Piece Of The Pie heeft iets sympathieks en gezelligs, maar aan de andere kant weten de heren de sfeerloosheid en gezichtloosheid van de befaamde (keten)restaurants treffend uit te beelden met hun folkmuziek. Vergis u echter niet, want achter dit achteloos lijkende gefröbel gaat wel degelijk een muzikaal vakmanschap schuil. Piece Of The Pie wringt, schuurt, maar intrigeert tegelijkertijd. En een kippentaart, ik ga hem nooit bestellen
Recensent:Jan Didden Artiest:Henk & Melle Label:Eigen Beheer
Cover Dans Dans - Sand

Dans Dans - SandVoor iedereen die reeds bekend is met Dans Dans mag het geen verrassing...