RECENSIE: Blind Ego - Liquid

Blind Ego
2016-12-09 Wanneer gitaristen even buiten hun band treden om een soloalbum op te nemen, houd je meestal je hart vast. Te vaak valt het resultaat, in de drang om de kundigheid ten toon te spreiden, tegen. Als dan het ei gelegd is kan de gitarist in kwestie zich weer met een opgeruimd hoofd op het moederschip richten. Hoe anders is dat bij Kalle Wallner. De gitarist van het Duitse progrockinstituut RPWL heeft met zijn band Blind Ego niet de intentie om een zo groot mogelijke nootdichtheid te creëren, maar het doel was om een echt rockalbum, met een heus bandgevoel, te maken. Met songs met kop en staart, en met hele goede zangers. Tel daarbij de gave van Wallner op om prima songs te kunnen schrijven, zodat het derde album van Blind Ego geramd zit. Verwacht niet dat Blind Ego een soort RPWL deel twee is. De fans van die band zijn gewaarschuwd, al zullen ze ongetwijfeld bekend zijn met Blind Ego, omdat Kalle al eerder twee albums met zijn band uitbracht. Ook zeer verdienstelijke platen overigens. Het heeft zeven jaar geduurd voordat Wallner tijd had om Liquid op te nemen, maar het resultaat is weergaloos. Behalve Wallner horen we in totaal drie zangers, drie bassisten en een drummer die allen in meer of minder mate bekend zijn binnen de wereld van de progrock. Yogi Lang, Wallners maatje uit RPWL, heeft ook zijn steentje bijgedragen door het album te mixen.

De muziek op de derde plaat van de band is op een aantal stukken flink steviger dan het werk van RPWL, maar het toverwoord op de plaat is sfeer. Ook de stevigere stukken staan er bol van. Daarom ook moeten ruimdenkende liefhebbers van RPWL er ook mee uit de voeten kunnen. Doordat de songs ook zo verrekte goed zijn blijft de muziek op Liquid gelijk vanaf de eerste luisterbeurt hangen en hebben we muziek waar we op een koude winteravond een uur lang in kunnen kruipen.

Het album begint stormachtig met het pittige maar dynamische ‘A Place In The Sun’ dat wel wat aan Queenryche doet denken. Het wordt gevolgd door de prachtige sfeervolle single ‘Blackened’, dat heel fraai door Arno Menses (Subsignal) van vocalen wordt voorzien. Kippenvel! Een zeer sterk begin van de plaat die opbouwt naar het epische hoogtepunt halverwege; ‘Never Escape The Storm’. Dit ruim acht minuten durende dreigende stuk staat bol van de ingehouden spanning en emotie, welke prachtig uitgedragen wordt door Erik Blomkwist. Eveneens opvallend is het instrumentale ‘Quiet Anger’, waarin Panzerballett bassist Heiko Jung zich met zijn fusion-achtige basspel even flink mag uitleven onder de prachtige solo’s en riffs van Wallner. Zo valt er over elke song wel wat positiefs te vertellen.

Het siert Kalle Wallner dat hij Blind Ego niet heeft misbruikt voor het uitdragen van zijn kunsten, maar dat hij een prachtig gedragen rockalbum heeft geschreven. Natuurlijk horen we regelmatig prachtige sfeervolle solo’s langskomen, maar altijd in dienst van het lied. Daarom ook is Liquid zo een adembenemend mooie plaat geworden die je een uur lang in zijn machtige greep houdt.
Recensent:Jan Didden Artiest:Blind Ego Label:Soulfood
Cover Nihilism - Beyond Redemption

Nihilism - Beyond RedemptionDeathmetal uit de jaren negentig is nog steeds een onuitputtelijke bron voor...