RECENSIE: Factor - Lucky Numbers

Factor
2017-01-25 Poeh, wat een lelijke hoes en dito schijfje krijgt de luisteraar voor zijn kiezen met Lucky Numbers, het debuut van Factor. Weten de vier Nederlandse heren en Engelse dame die de band vormen dan niet dat het oog ook wat wil? Enfin, het gaat op Festivalinfo natuurlijk om de muziek, dus laten we hopen dat die hoger scoort: blues met een flinke scheut jazz is wat we te horen krijgen, verdeeld in vier covers en negen zelfgeschreven nummers.

Eerst maar even de covers: die zijn lekker divers (onder andere Marianne Faithfull en Eric Clapton), en staan stuk voor stuk hun mannetje. Dat is echter eerder de verdienste van de originele artiest dan van de band, die soms vergeet om iets van zichzelf toe te voegen aan het nummer. Daardoor hebben ze vaak te weinig extra’s te bieden, met ‘Don’t Explain’ als duidelijkste voorbeeld.

Interessanter is natuurlijk hoe de band het er van af brengt als er eigen werk gespeeld wordt. Het begin is veelbelovend: titelnummer ‘Lucky Numbers’ is een broeierig, jazzy nummer dat lekker losjes gespeeld wordt. Daarna is het echter vooral zoeken naar zelfgeschreven nummers die boven het maaiveld uitsteken. Zo heeft ‘Inner Soul’ een fijne flamenco vibe, is ‘1000 Reasons’ een lekker lome slow blues, en is afsluiter ‘Factor’ een freaky jam die overigens wel te lang doorgezet wordt.

De rest van de nummers zijn helaas niet anders te omschrijven dan matig tot zwak. ‘What A Day’ is vlak ingezongen en klinkt ook instrumentaal simplistisch, ‘Just Forgot’ meent een hoempapabeat nodig te hebben, ‘Sam’s Stomp’ is voorspelbaar en mist tempo en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Waar gaat het dan precies mis? De nummers zijn eenvoudigweg te vaak clichématig, met het ‘Heal The World’-achtige ‘All It Takes’ als dieptepunt. Het helpt daarbij niet mee dat de zanglijnen vaak oppervlakkig zijn, met name als de mannelijke stem zich ermee gaat bemoeien. Meer nog dan dat klinkt Lucky Numbers als een album dat gemaakt is door mensen die gewend zijn live op te treden: er wordt vaak te lang door gejamd, waardoor de luisteraar zijn interesse vaak al lang en breed kwijt is voordat het nummer is afgelopen. Tekenend daarvoor is de saxofoon, die gaat tegenstaan omdat hij niet doeltreffend ingezet wordt en daardoor vaak te prominent aanwezig is.

Lucky Numbers levert niet eens zozeer slechte nummers, maar vooral een ervaring die op een studioalbum onvoldoende uit de verf komt. Als er één ding is dat dit album duidelijk maakt, dan is het dat Factor een band is die je vooral live aan het werk moet zien.
Recensent:Bart Hovens Artiest:Factor Label:Marista
Cover Terrafyght - Beneath

Terrafyght - Beneath Terrafyght is een melodieuze hardrockband uit Nederland en levert met...