RECENSIE: Scenario II - A New Dawn

Scenario II
2017-03-08 Nederland is al sinds jaar en dag hofleverancier van female fronted metal. Het lijkt wel of de bron maar niet wil opdrogen. Hoewel Scenario II in strikte zin niet helemaal tot de categorie behoort is de heldere stem van Myrthe van Beest dermate prominent aanwezig dat we haar niet kunnen negeren. Tegenwicht krijgt de zangeres van Bas De Kruyff die met zijn woeste grunt de muziek van de nodige pit voorziet. Direct bij eerste beluistering van het tweede album A New Dawn komen flitsen van Orphanage en Trail Of Tears langs. Prachtige bands die helaas ter ziele zijn gegaan, maar Scenario II weet de vlag mooi hoog te houden. Het gitaarwerk is daarnaast bijzonder venijnig. De scherpe riffs vliegen je genadeloos om de oren zodat je amper de kans krijgt op adem te komen.

De stem van Myrthe van Beest is bijzonder buigzaam en zij kan verleidelijk lispelen, zoals in het Orphanage-achtige, bij vlagen vrij snelle, ‘Rapture’, maar ook als een boze heks klinken(‘Awake’). Bovenal kan ze gewoon heel mooi zingen, en dat allemaal te midden van een pot ontembare metal waar je U tegen zegt. Pas halverwege het album krijgen we even wat rust in de vorm van een kort instrumentaaltje. Het daaropvolgende slepende ‘Hysteria’ is de meest toegankelijke track, maar om dit te logenstraffen worden we hierna getrakteerd op een pittig kwartetje deathmetal-achtige songs die regelmatig knipogen naar de beroemde Gothenburg sound. U kent het wel de melodieuze deathmetal stijl die groot is gemaakt door bands als At The Gates, In Flames en Dark Tranquiity. Scenario II zit zeker in die hoek, maar dan natuurlijk wel met als kers op de taart die mooie stem van Myrthe.

Het is fijn dat A New Dawn voor het overgrote deel gewoon keiharde metal bevat en de drie dames en drie heren nog niet ten prooi zijn gevallen aan mooimakerij ten faveure van de commercie. Mensen die haar melodieuze metal graag sprookjesachtig consumeren zijn gewaarschuwd.
Recensent:Jan Didden Artiest:Scenario II Label:Eigen Beheer
Dutchy

The Dutch - Four The Dutch is één van de vergeten bands uit de Nederlandse canon. In de...