RECENSIE: Homeless - Blow The Horn

Homeless
2017-03-01 Niet elke muzikant staat stil bij de naamgeving van zijn band. Zo heet het bluesduo van Max Leukfeldt en Jan van der Leest Homeless. De naam past vrij goed bij de minimale instrumentatie en het bluesgenre, echter een willekeurige Google zoekopdracht levert niet zoveel op. Daarnaast lijken er meerdere acts met dezelfde naam te bestaan. Zonde, want het debuutalbum Blow The Horn heeft zeker potentie.

De Friese heren maken traditionele blues met behulp van gitaar en een mondharp. Niet zo gek dat er op het album een cover van de legendarische bluesmuzikant Robert Johnson opduikt. ‘Stones In My Passway’ wordt op eigenzinnige manier vertolkt. Naast een cover van U2 (‘One’) en Jimmy Oden (‘Going Down Slow’) is er tevens ruimte voor eigen materiaal. Toch valt het niet zo snel op bij het beluisteren van de plaat, aangezien eigenlijk alle songs vrijwel hetzelfde klinken.

De rasperige stem van Max Leukfeldt klinkt als een combinatie van Johnny Cash in zijn latere jaren en Bono. Songs als ‘Sweet Melody’, ‘Don’t Blame Me’ en ‘Restless’ klinken prima, maar blijven niet hangen. In een rokerig café zullen de nummers zeker goed uit de verf komen, maar op de plaat mist het bezieling. Tevergeefs probeert Max om de tekst op een overtuigende manier over te brengen. De uitzondering is ‘Broken Faces’, de combinatie van een onheilspellende harmonica met dwalende gitaareffecten is het luisteren waard. Daar moet wel bij gezegd worden dat de zang nog steeds gekunsteld klinkt.

Max zingt alsof hij iets teveel zijn best doet om als zijn helden te klinken. Hierdoor luistert het debuutalbum van de twee heren niet best weg. Potentie is er genoeg, want zowel Max als Jan zijn overduidelijk getalenteerde muzikanten. De twee weten een consistente sound neer te zetten, maar missen een overtuigend ingrediënt. Blues, americana en folkmuziek hebben allemaal met elkaar gemeen dat het diep vanuit het hart komt. Dat is op Blow The Horn slechts sporadisch terug te horen.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Homeless Label:Marista
Cover Mass Deception - Revelations

Mass Deception - RevelationsHet Limburgse Mass Deception is een band die bestaat uit leden van Defcon...