RECENSIE: Royal Wood - Ghost Light

Royal Wood
2017-03-06 Royal Wood lijkt met zijn naam geboren voor het singer-songwriterschap. De Canadees timmert in zijn thuisland al heel wat jaren aan de weg met onder andere een aantal Juno-nominaties, de belangrijkste muziekprijs daar. Met Ghost Light, album nummer zes, probeert hij nu ook buiten de Canadese landsgrenzen aan te slaan. Met een dertiental prettig klinkende maar uiteindelijk vrij vergeetbare nummers valt dit nog te bezien.

Wood's stem vertoont een opvallende gelijkenis met de Nederlandse zanger Bertolf, een muzikant die zich langzaam heeft weg ontwikkeld van het type poppy singer-songwritermateriaal waar Wood zich in heeft gespecialiseerd. Voor iedereen die dus weer terugverlangd naar de Bertolf die 'Another Day' maakte kan zijn geluk op met Ghost Light. Alle songs hier zijn binnen een aantal weken tijdens Wood’s vakantie in Los Angeles opgenomen en dat kun je horen. Er straalt een ontspanning van de nummers af, alsof Wood tussen de baantjes in het zwembad nog even wat nummers heeft opgenomen. Op een goede manier, zeg maar. Het album voelt als een lente of zomeralbum en hoewel het buiten niet meer vriest mis je zeker tijdens de eerste helft van Ghost Light af en toe de zonnebril tussen je oren.

Uiteindelijk komt dit album stevig in de categorie “niet fantastisch, maar ook zeker niet slecht” terecht, en dit zijn lastige album om te bespreken. Het is moeilijk om veel aanmerkingen te hebben op een album dat zich zo heeft toegelegd op traditioneel singer-songwriter materiaal en dit zeer capabel uitvoert. Wood is echter niet de enige die dit kan en het is ook niet zo dat zijn materiaal er met kop en schouders bovenuit steekt. Er hoeft niks geskipt te worden hier, maar er zijn ook niet direct nummers waar je op zit te wachten.

Ghost Light is een fijne collectie nummers die allen prima te verteren zijn. Toch zou je als luisteraar graag willen dat Wood je af en toe een beetje uitdaagt. Hij speelt het allemaal op safe hier. Met de kwaliteiten die Wood toont als songwriter kom je dan nog steeds uit op een positieve ervaring, maar je hoopt ergens dat hij er nog een schepje bovenop gaat doen in de toekomst. In zo'n druk deelnemersveld is prima nou eenmaal niet goed genoeg meer.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Royal Wood Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Deaf Havana - All These Countless Nights

Deaf Havana - All These Countless Nights Deaf Havana draait al een tijdje mee en stond de afgelopen jaren vooral...