RECENSIE: CHARCOALCITY - Greyscale

Charcoalcity
2017-02-03 Voor de Belgische Foo Fighters-fanaten onder ons is Peter De Zutter allicht wel al een bekende. Daar kennen ze hem beter als de frontman voor de Foo Fighters-tribute genaamd Food Fighters. Het toeval wil dat zowel De Zutter als Dave Grohl enkele overeenkomsten hebben, los van de muziek die ze spelen. Zo kwam het nieuws boven drijven dat De Zutter in ongeveer dezelfde periode als Dave Grohl zijn been brak en zo voor een wel heel realistische setting met zijn tribute-band kon zorgen. Een sterk gevalletje toewijding dus. Die toewijding zit overigens ook in een andere band van hem genaamd Charcoalcity, waarvan hij het eerste album genaamd Greyscale geheel in zijn eentje heeft opgenomen. Net zoals dat Dave Grohl dat deed met zijn eerste album voor de Foo Fighters, dus zowel de zang, de instrumenten als de creatieve inbreng. De Zutter heeft namelijk ook nog het artwork voor eigen rekening genomen.

Echter, daar waar het pad met overeenkomsten zich scheidt met Dave Grohl is het genre dat Charcoalcity speelt. Dit heeft namelijk als titel ‘Industrial Wave Metal’ gekregen. Een combinatie van woorden die doet denken aan een combinatie van Rammstein, Nine Inch Nails en Depeche Mode. Bij vlagen doet het zelfs ook aan Faith No More denken, zoals bijvoorbeeld ‘Feed Me’ dat doet met zijn begeleidende en dreigende synthesizer geluid op de achtergrond. Hierdoor komt er soms zelfs een sterk jaren tachtig / begin jaren negentig gevoel naar boven drijven.

Muzikaal is het allemaal één goed geoliede machine en behoudt het drumwerk veelal hetzelfde pompende ritme, maar zijn het de laagjes aan effecten en instrumenten die daar boven op gelegd worden, die het verschil maken. De term ‘industrial’ is niet voor niets gekozen, want als een ware fabriek zijn de nummers geassembleerd. ‘Darkness Rules’ en ‘Democracy’ zijn hier sterke voorbeelden van, zonder dynamiek te verliezen. Dat is het meest opmerkelijke aan de hele plaat. Geen enkel aspect van de nummers voelt afgeraffeld aan. Alles kent precies de juiste dosering en valt gewoonweg prima op zijn plaats. Ook vocaal levert De Zutter een sterke performance, waarbij hij mooi afwisselt tussen donkere vocalen, rauwe uitbarstingen en ook clean vocals. Exemplarisch hiervoor is het nummer ‘There Is No God’. De beste man heeft een duidelijke visie doorvertaald naar een geluid dat staat als een huis.

Tekstueel zijn er verschillende heilige huisjes omver geschopt worden, maar het zijn voornamelijk democratie en religie die het moeten ontgelden. Zodanig zelfs dat de videoclip voor ‘Leave’ voor commotie zorgde op het internet met zijn anti-terroristische en atheïstische insteek. Toevallig genoeg uitgebracht één week voor de aanslagen op Charlie Hebdo in Parijs. Kortom, Charcoalcity grijpt met Greyscale terug naar inspiratiebronnen uit het verleden, maar laat als geen andere band horen haar vizier op de toekomst gericht te hebben.
Recensent:Roy Verhaegh Artiest:CHARCOALCITY Label:Hard Life Promotion
Cover Austra - Future Politics

Austra - Future Politics Austra ’s derde langspeler komt op een passend moment. Een album met als...

Cover Rivers - Both Of Your Wings

Rivers - Both Of Your Wings Rivers is een zevenkoppige formatie uit Amsterdam. Het zevental bestaat...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT