RECENSIE: Mike Zito - Make Blues Not War

Zito
2017-03-07 De Amerikaanse bluesartiest Mike Zito is het levende bewijs dat alleen muzikaal talent niet volstaat in de harde wereld van de sex, drugs & rock ‘n’ roll. De inmiddels 46-jarige Zito kende al op jonge leeftijd succes. En dus ook verleidingen. Hij werd genoodzaakt een stapje terug te zetten om vervolgens na een jarenlange break in 2004 terug te komen met een nieuwe plaat. Dat het sindsdien goed gaat bewijzen de inmiddels dertiental studio-albums die Zito al op zijn naam heeft staan. Make Blues Not War is daar de meest verse van. Interessant is ook de samenwerking met producer Tom Hambridge, die in zijn leven al twee Grammy Awards in de wacht sleepte voor zijn werk met blues-pionier Buddy Guy.

Hoewel de albumtitel een hippieachtige vredesboodschap lijkt te herbergen, wordt er vanaf de start enkel bluesgeweld de speakers uit geknald. De ruim vijf minutenlange opener ‘Highway Mama’, met niemand minder dan Walter Trout op gitaar, zet de niet mis te verstane toon. En hoewel Make Blues Not War enkele, tegen het verveelde aan, bluesclichés niet uit de weg gaat (neem bijvoorbeeld de titelsong of alledaags loopje ‘Wasted Time’), bevat het album een prettige diversiteit. ‘On The Road’ is een heerlijk funky nummer, in ‘One More Train’ horen we het herkenbare geluid van de southern rock en afsluiter ‘Route 90’ (over de bekende snelweg over de zuidoostkust van Amerika) is een werkelijk fantastische rock-‘n-roll plaat. Bovendien mogen we al een glimp van de nieuwe generatie horen, want Mike’s bloedeigen zoon Zach Zito mag meespelen in het over hem geschreven lied ‘Chip Off The Block’.

Maar een bluesalbum is pas echt compleet met een tranentrekkende ballade. En laat Mike Zito daar inmiddels voldoende schrijfstof voor hebben. In ‘Bad News Is Coming’ laat hij met volle overtuiging weten dat het leven niet altijd over rozen gaat. De boodschap vindt in de indrukwekkende gitaarsolo een extra onderstreping van dat gevoel, overigens niet de enige gitaarsolo van imposant kaliber. Kortom, met Make Blues Not War heeft Mike Zito zijn status als uitstekende bluesmuzikant nog wat extra kracht bij weten te zetten. Misschien wel zijn beste plaat tot dusver.
Recensent:Doron Ketelaars Artiest:Mike Zito Label:Ruf Records
Cover Krokus - Big Rocks

Krokus - Big RocksVoor BIG ROCKS togen de energieke Zwitsers van Krokus zich naar de studio...