RECENSIE: Noveller - A Pink Sunset For No One

Noveller
2017-04-18 Noveller is het project van filmmaakster en gitariste Sarah Lipstate. Onder deze naam brengt de geluidsartieste platen uit die zich kenmerken door een atmosferisch geluid vol melancholie. Continu weet Lipstate een verrassende en eigenzinnige mix van zowel lieflijke en breekbare, als onheilspellende en krachtige tracks neer te zetten.

Deze mix leunt sterk op instrumentale stukken en dat is opA Pink Sunset For No One onveranderd. Centraal staan wederom gitaren en synthesizers, gesterkt met talloze effecten, die de luisteraar in vervoering brengen. Het album opent met 'Deep Shelter', een track waarin repetitief dromerige passages elkaar opvolgen om uit het niets onderbroken te worden door een droevige wending.

Dergelijke contrasten zijn ook in een paar vervolgnummers aanwezig. Zo worden in titeltrack 'A Pink Sunset For No One' zachte coupletten afgewisseld met hevige refreinen. Helaas zijn niet overal dergelijke contrasten aanwezig en ligt er een sterkere focus op herhaling. Mede hierdoor en door het feit dat de instrumenten teveel één geheel vormen, voelt het album op diverse plekken vrij vlak en tam aan. Terwijl Lipstate juist op haar sterkst is wanneer ze verrast en emotie oproept.

Gelukkig behoedt een aantal nummers het album voor verveling. De interessante nummers 'Trails and Trials' met dreunende synthesizers op de achtergrond, 'Another Dark Hour' met prachtige gitaargeluiden en het dreigende 'Corridors', staan op de juiste plek op het album om de aandacht van de luisteraar erbij te kunnen houden.

A Pink Sunset For No One is een prima album waarop Lipstate wederom outer-world' landschappen weet te creëren met verrassende nieuwe geluiden. Zoals altijd is de keuze voor effectgebruik, zoals gelaagde distortion en delay, interessant en betoverend. Maar helaas klinkt de mix van geluiden veelal als één massieve muur waar je als luisteraar tegenaan loopt. En niet als het bed waarop je in rust weg droomt.
Recensent:Niel Verstegen Artiest:Noveller Label:Fire Records
Fufanu

Fufanu - Sports Fufanu komt uit IJsland. Een land dat op muziekgebied wellicht niet heel...