RECENSIE: Hanni El Khatib - Savage Times

khatib
2017-04-02 Hanni El Khatib kan je als muzikant in dezelfde hoek plaatsen als de garageblues van mannen als The Black Keys, Benjamin Booker en Gary Clark Jr. In 2013 produceerde Dan Auerbach zelfs nog een van Hanni zijn cd’s. Op zijn vierde album Savage Times neemt de Amerikaan afscheid van deze niche. Op het album laat hij alle muziekstijlen de revue passeren. Het resultaat is een rommelig geheel dat geen moment boeit.

Het ene moment hoor je elektronische hardcore gemengd met een punkzang, een ander moment lome funk. ‘Born Brown’ is een nummer dat Paul Elstak zo in zijn DJ sets kan opnemen. Hanni El Khatib schreeuwt over een elektronisch ritme heen waarbij het aantal beats per minute steeds verder oploopt. Hierop volgend is ‘Paralyzed’. Een nummer dat klinkt als een nieuwe samenwerking tussen Nile Rodgers en Daft Punk. Het lied kent een heerlijk loom funky ritme. El Khatib zingt zoeter en past zich aan op het ritme. Elk moment verwacht je dat Pharrel opduikt voor een catchy refrein. Een aardig nummer, ware het niet dat het midden in de chaos van Savage Times staat.

Zo gaat het maar door. De plaat is een rollercoaster aan indrukken. Hanni El Khatib speelt een dreigend countrynummer, een middle-of-the-road lied dat enigszins aan Beck doet denken en swingende rock ’n roll. Dit negentien nummers lang. Savage Times lijkt een album geworden dat vooral Henni El Khatib leuk vond om op te nemen. Al zijn creatieve indrukken zijn gelijk op harde plaat gezet. Sommige nummers zijn echt goed, maar door het gebrek aan een rode lijn overtuigt het album geen moment. Dat is een gemiste kans van een bluesrocker die zeker de potentie heeft om zijn naam voor het grotere publiek te vestigen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Hanni El Khatib Label:Innovative Leisure
Cover Ct Heida - Little Woman

Ct Heida - Little WomanDe liner notes die bij dit album van de Groningse zangeres CT Heida...