RECENSIE: Sorority Noise - You`re Not As _____ As You Think

SoroNoise
2017-05-25 ”Just this last year, I lost a basketball team to Heaven, and I'm sure they're shooting jumpers with Jesus, Mary and Joseph”. Cameron Boucher, zanger van één van de fakkeldragers in het redelijk opgedroogde genre van poprock Sorority Noise, heeft een zwaar jaar achter de rug. Waar hij op Joy Departed nog de credits kreeg voor zijn oprechte teksten over verslagen verslavingen en depressies en zijn verbeterde levensinstelling, gaat You're Not As __ As You Think over de enorme klappen die hij sindsdien heeft moeten verduren. Over overleden vrienden, nieuwe depressies en de donkerste gedachten van de mens.”God called you to fulfill a vacancy, I tried to see why it wasn't me.”

Het is moeilijk om You're Not As __ As You Think You Are te bespreken. Er is zo ontzettend veel moed voor nodig geweest van Boucher om zowel de gebeurtenissen als zijn gedachten erover op plaat te zetten dat de muziek kogelvrij is voor een criticus. Iedereen die drie vrienden verliest in een jaar en dit weet om te zetten in kunst is bezig met een heldendaad. Zeker als je de levensstijl waaraan zij zijn overleden pas net (of eigenlijk nog niet eens) achter je hebt gelaten. Dit album gaat namelijk levens redden. Boucher spreekt op zo'n rechtgeaarde en hartverscheurend eerlijke manier over zijn ervaringen en gevoelens dat het iedereen aanspreekt, zelfs als je jezelf gelukkig genoeg mag noemen om niet in dergelijke situaties terecht te zijn gekomen. Boucher huilt, twijfelt, hoopt, schreeuwt en schaamt en de luisteraar doet al deze dingen met hem mee. ”I've got friends who've died, But everything's gonna be alright, They’ll be with me by my side every night”

Pop-rock is historisch gezien een genre geweest voor jonge mensen die zich niet begrepen voelen, die moeite hebben met de wereld om hen heen. Boucher is één van hen geweest en op een leeftijd van drieëntwintig misschien zelfs nog steeds wel. Hij schrijft met een scherpe pen en zijn band vult de muziek ook passend in. De gitaarriffs klinken vaak alsof ze uit de instrumenten geduwd moeten worden en de drums worden ook bespeeld alsof er levens vanaf hangen. Aan het einde van de dag is dat waar deze band voor staat. Alles geven, elke dag. Wie weet of je er morgen nog bent.
Recensent:Jelle Burger Artiest:Sorority Noise Label:Big Scary Monsters
Cover Oskamp - Mooierd

Oskamp - MooierdTwee jaar geleden bracht Oskamp zijn eerste Nederlandstalige plaat uit....