RECENSIE: Gregory Page - So It Goes

Gregory Page
2017-05-14 Gregory Page is de meester van de melancholie. De zanger is meestal gekleed met een hoedje en straalt iets nostalgisch uit. Zijn muziek maakt deze uitstraling helemaal waar. Page speelt nummers geïnspireerd op de begindagen van de Amerikaanse rootsmuziek. Dat maakt dat je veel staande bas, violen en banjo hoort. Vaak zingt Page over het verleden. So It Goes vertelt het verhaal van een immigrant die naar Amerika komt.

Opnames van So It Goes hebben afwisselend in San Diego en Amsterdam plaatsgevonden. Gregory Page heeft inmiddels goede relaties opgebouwd in de muziekwereld. Jason Mraz hoorden we vaker terug bij Page, maar we horen nu ook muzikanten die speelden met Ray LaMontagne, Johnny Cash en Eric Clapton.

Dit maakt So It Goes helaas niet de beste plaat van Gregory Page. Een nummer als ‘Hollywoods’ Heroes’ is eentje waarin Page op zijn best is. Het liedje heeft een Hammond orgel en steelgitaar die ertegenin jankt. Kalmpjes zingt Gregory over het ritme heen. Dat geeft het nummer een aangename balans tussen blues en singer-songwriter. Hetzelfde geldt voor het honkytonk ritme onder ‘Just To Get Away From You’. Melancholisch hoor je de Amerikaan mijmeren over zijn liefdesverleden.

Regelmatig schiet Gregory Page echter te ver door in zijn hang naar oude muziek. Dan wordt het geheel oubollig en voelt de muziek niet meer relevant aan. Tijdens ‘Say A Prayer’ krijgt de zanger hulp van een orkest en koor. Je ziet al voor je hoe dit in vroege tijden in een schouwburg gebracht werd. Het koor is echter te veel van het goede. Bovenal komt het nummer niet op gang. Een probleem waar Gregory Page vaker mee kampt op So It Goes. Het is tijd dat de zanger eens verder gaat kijken dan het melancholische concept. Zowel deze plaat als eerder werk vormt genoeg bewijs dat Gregory Page fantastisch mooie Americana kan maken.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Gregory Page Label:V2 Records
Cover Bergfilm - Constants

Bergfilm - ConstantsDe bandnaam van deze groep uit Keulen is afgeleid van een Duitse term om...