RECENSIE: Nathan Bell - Love>Fear (48 Hours In Traitorland)

Bell
2017-05-07 Nathan Bell is een singer-songwriter van het klassieke soort. Met akoestisch gitaarspel en mondharmonica reist hij de wereld over om de verhalen van de Working Class te vertellen. Eind 2016 richtte Nathan Bell zich volledig op zijn muzikale carrière. Een terechte keuze zo blijkt op het ijzersterke Love > Fear (48 Hours in Traitorland). De ingetogen, akoestische plaat betovert je volledig. Live opnames sluiten naadloos aan op de studio versies. Pas met het hoesje in de hand wordt duidelijk welke nummers live zijn en welke niet. Dat doen weinig mensen Nathan Bell na.

In de huidige tijdsgeest met Trump aan het bewind zijn het woorden die actueel zijn: liefde en angst. Dat inspireerde Nathan Bell ook tot zijn plaat. Deze opent gelijk met dit thema op ‘The Big Old American Dream’. Zijn rauw schurende stem doet aan Guy Clark denken. Het nummer vertelt de verhalen van de Working Class, maar wel met een knipoog. Zo hoor je in dit nummer over een rodeoclown die na overlijden een vrouw blijkt te zijn. Op papier klinkt het belachelijk, maar wanneer Nathan Bell het zingt raakt het een emotionele snaar. Elk verhaal moet klinken alsof het waargebeurd is.

Nathan Bell heeft ook een goede stem. Op sommige momenten klinken zijn uithalen als afkomstig van een grote soulzanger. Enkele seconden later zingt hij weer kalm zijn verhaal. Hierdoor verveelt Bell geen moment. Een mooi voorbeeld is ‘Coal Black Water’. Naast de coupletten waarin een duivels sfeertje gecreëerd wordt creëert Bell hoop met een soulvol refrein.

De muziek van Nathan Bell is van een uitzonderlijke kwaliteit. De zanger heeft niks nodig behalve zijn stem, gitaar en mondharmonica. Daarmee vertelt hij verhalen zoals dat al decennia gebeurt. Dan moet je denken aan mannen als Woody Goothrie, Waylon Jennings en Bruce Springsteen. Hoewel van dezelfde generatie, is Bell toch een nieuwkomer die hier zeker tussen kan staan. Zijn verhalen over de onderkant van de Amerikaanse samenleving klinken levendig, intens en worden met soulvolle kracht gezongen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Nathan Bell Label:Lucky Dice Music
Cover Dreadzone - Dread Times

Dreadzone - Dread TimesDe Engelse reggae- en dubgroep Dreadzone werd in 1993 opgericht door een...