RECENSIE: Moon Duo - Occult Architecture Vol. 2

Moon Duo
2017-06-27 Het uit Portland, Oregon afkomstige Moon Duo bracht eerder dit jaar het album Occult Architecture Vol. 1 uit. En zoals de albumtitel al deed vermoeden, zat er ook een tweede deel aan te komen. Met het verschijnen van Occult Architecture Vol. 2 is het tweeluik voltooid. Waar Occult Architecture Vol. 1 de Yin-kant vertegenwoordigde (vrouwelijk en donker), staat Occult Architecture Vol. 2 voor de Yang-kant: mannelijk en zonnig. Moon Duo bestaat nog steeds uit het muzikale duo en liefdeskoppel Rippley Johnson (gitaar en zang) en Sanne Yamada (synths en zang), aangevuld met studio- en livedrummer John Jeffrey.

Opener ‘New Dawn’ ligt in het verlengde van voorganger Occult Architecture Vol. 1: een pulserende beat, hoogpolige synthtapijten en vervormde gitaarpartijen zorgen voor een aangename sfeer. De song ‘Sevens’ leunt op een eenvoudige synth-deun met spaarzaam, maar effectief drumwerk. De donkere zangstem van Rippley Johnson wordt in het refrein fraai bijgestaan door het feeërieke stemgeluid van Sanne Yamada. Dit levert aardige maar niet opzienbarende dreampop op. Het in galm gedrenkte ‘Lost In Light’ met vocalen van Yamada is shoegaze volgens het boekje.

Waar Moon Duo op Occult Architecture Vol. 1 de aandacht van de luisteraar wist vast te houden door voldoende afwisseling te bieden, levert Moon Duo met Occult Architecture Vol. 2 een minder intrigerende plaat af. Daarvoor kabbelt het album in zijn geheel teveel in dezelfde cadans voort. Songs als ‘Mirror’s Edge’ (met funky beat) en ‘The Crystal World’, met Jean-Michel Jarre- en Vangelis-achtige synthesizertapijten, missen de onderhuidse spanning en stuwende opbouw die bijvoorbeeld zo kenmerkend is in de krautrock, een genre waar Moon Duo toch een deel van haar inspiratie vandaan haalt.

Na het verrassende en avontuurlijke Occult Architecture Vol. 1 vormt Occult Architecture Vol. 2 een lichte teleurstelling. Wellicht had Moon Duo met een wat strengere songselectie kunnen volstaan met één volwaardig album.
Recensent:Bart Slaats Artiest:Moon Duo Label:Sacred Bones Records
Cover Mac DeMarco - This Old Dog

Mac DeMarco - This Old DogWat moet het heerlijk zijn om Mac DeMarco te zijn. De Canadees...