RECENSIE: aswekeepsearching - ZIA

ZIA
2017-06-22 De Indiase band Aswekeepsearching heeft met hun tweede album ZIA een uiting proberen te geven aan de reis die ze tot dusver gemaakt hebben. Het viertal uit India zingt in Hindi, hoewel de meeste tracks op hun nieuwste plaat instrumentaal zijn. In vergelijking met hun vorige plaat is er op ZIA minder zang te horen en hebben de heren meer invloeden van Indische instrumenten toegevoegd. De postrock, zoals de muziek van het collectief het beste omschreven kan worden, heeft daardoor een eigenzinnig tintje.

Het eerste nummer verwijst naar de lente, en zoals in dit seizoen de natuur weer tot leven komt en dingen laat ontwaken, laat Aswekeepsearching met deze track het album als het ware ontspruiten. De nummers met lyrics zullen voor degenen die geen Hindi spreken waarschijnlijk weinig van betekenis hebben, maar de bezieling waarmee gezongen wordt heeft in combinatie de muziek een pakkend effect. Veel nummers zijn slim opgebouwd en werken naar mooie climaxen toe. De gitaren galmen er lustig op los, het percussiewerk is scherp. De muziek op ZIA klinkt weids en de melodieën kronkelen sierlijk. Het heeft een meeslepend, haast dramatisch effect zonder dat de band zijn focus verliest en de muziek alle kant op gaat.

In ‘There You Are’ zit bijvoorbeeld een prachtige opbouw, die tot stilstand komt om ruimte te geven aan een kort vioolintermezzo. Vervolgens barst het nummer uit in een climax waarbij het snaarinstrument wordt gecombineerd met zware gitaargeluiden. Deze climaxen zijn typerend voor dit album, zo hoor je ze ook terug op ‘Uns’ en ‘Reminiscence’. Dit laatste nummer is – ondanks de climax - wat meer ingetogen. Vervolgens komt het viertal met het ruim zeven minuten durende ‘Kalga’. Ook hier neemt de band weer de tijd om langzaam op te bouwen. Dit nummer laat ook goed horen hoe de band zich focust op ontroerende details. Een ander nummer waarbij deze details mooi tot uiting komen is ‘Sometime Somewhere’, waarin een sitar is verwerkt.

En zo is ZIA een knap geconstrueerd werkje geworden, of beter gezegd: werk. Want het album duurt misschien iets te lang. Verder is er weinig aan te merken op ZIA. Het is een pakkende plaat met fraaie dramatiek en slimme muzikale composities.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:aswekeepsearching Label:Flower Blossoms In The Space
Cover Joni Void - Selfless

Joni Void - SelflessDe Canadees Jean Cousin begon met muziek maken toen hij veertien jaar was....