RECENSIE: Groove Armada - Soundboy Rock

Groove Armada - Soundboy Rock
2007-05-02 Vijf albums in vijf jaar brachten ze uit. Het leverde Groove Armada tussen 1998 en 2002 enkele hits op, zoals ‘I See You Baby’ en ‘My Friend’, welke vooral dankzij een commercial grote bekendheid verwierf. Groove Armada werd een graag geziene gast op festivals, maar ook op feestjes van MTV op Ibiza. Het tekent de gigantische veelzijdigheid van de band. Elk genre wordt beheerst door dj’s Andy Cato en Tom Findlay. Ze brengen stuwende dance, oldskool hiphop en fraaie ballads en behouden tóch hun typische sound.

Op het nieuwe album Soundboy Rock verkennen ze de dancehall en dub. Het is aan te raden deze cd vooral niet met shuffle af te spelen. De nummers versterken elkaar namelijk, waardoor de nummers in een andere volgorde een fractie minder klinken. De intro verraadt al een spannend album en wordt snel gevolgd door de eerste single, het snelle dancehall nummer ‘Get Down’. De uiterst subtiele overgang naar ‘The Things That We Could Share’ verdient de aandacht, net als de opbouw van dit nummer naar een uiterst puike beat. Verder met ‘Save Our Soul’, een rustig dancenummer die geen climax krijgt, maar gewoon swingt en prettig in het gehoor ligt. Het zorgt ervoor dat de cd zomers klinkt en daar borduurt ‘What’s your Version’ prima op door. Een rustig popnummer, meerstemmig en toch relaxed.

Achtergrondmuziek in de zomer, dus. Soms kijk je nog even op, maar over het algemeen dein je mee met wat je hoort en is het goed. Opkijken doe je vooral nog bij ‘The Girls Say’, welke nog wel te vergelijken is met een Gorillaz nummer. Een rap, een dance-beat en een typisch Gorillaz-achtergrond koortje. Een absoluut hoogtepunt van Soundboy Rock. Ander absoluut hoogtepunt is ‘Song 4 Mutja (Out of Control)’, bijna aan het einde van de cd, waar alle remmen weer eens los gaan.

Zoals gezegd, in de juiste volgorde wint de cd aan kracht. De nummers versterken elkaar, kent op de juiste plaatsen haar rustpunten en op de juiste plaatsen haar explosies. Groove Armada maakt hiermee de verwachtingen wederom waar. Het knappe aan het gehele oeuvre van Groove Armada, is dat het nauwelijks te vergelijken is met andere bands. De veelzijdigheid in de muziek stoort geen moment, omdat het altijd toch een eigen sound blijft behouden.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Groove Armada Label:Red Ink
Modest Mouse - We Were Dead

Modest Mouse - We Were Dead Before the Ship Even BankHet Amerikaanse Modest Mouse is in het thuisland al lange tijd bekend onder...