RECENSIE: Tom Pintens - Tom Pintens

Tom Pintens – Tom Pintens
2007-11-01 Hij draait al jaren mee in de Belgische muziekwereld. Voorheen speelde hij in Flowers For Breakfast, Think Of One, Moondog Jr. en Zita Swoon. Tom Pintens is zijn naam en zijn gelijknamige album ligt nu in de winkels. Voor de verandering is Tom Pintens een Nederlandstalig album. Iets wat hij al lang wilde doen maar waar hij nooit de tijd voor heeft gehad.

Zijn reputatie heeft hij voor een groot deel te danken aan zijn lidmaatschap van Zita Swoon. Als bandlid van één van de toonaangevende Belgische groepen van de laatste tien jaar heeft hij al veel meegemaakt. Nu staat hij zelf in de spotlight met een album vol luisterliedjes. En dat gaat hem tot dusverre goed af. Tom Pintens staat vol korte verhaaltjes die grotendeels zijn geschreven door zijn vriendin Ellen Schoenaerts, en ingetogen zijn zongen door Pintens zelf. Met een aangenaam Vlaams accent waar je als Nederlander jaloers op bent. Een vergelijking met Spinvis is snel gemaakt en ook niet helemaal onterecht. Iets minder afwisselend maar ook anders dan je gewend bent. En als je er dan aan gewend bent wil je eigenlijk niets anders meer horen die dag.

De schoonheid van de liedjes zit hem naast de mooie teksten vaak in de manier van zingen. Enerzijds is het niet altijd zuiver, waar je tegen moet kunnen. Anderzijds klinkt het heel aandoenlijk, alsof hij een slaapliedje voor een kind aan het zingen is. Zoals in het mooie ‘Zij Houdt Van Vechten’, een liefdesliedje over de kosmopolitan maatschappij, Jodie Foster en Koeweit. Of het melancholische ‘Stanley’ waarin de manier van zingen aan Boudewijn de Groot doet denken. Maar sommige nummers op Tom Pintens kunnen ook groots klinken, zoals ‘Lola’. Je moet hier dat groots wel in de context van dit album plaatsen. Dus een groots klein liedje, als dat nog te begrijpen is.

Tom Pintens van Tom Pintens is een leuk album geworden. De liedjes lenen zich prima om in een kleine zaal met veel sfeer te worden uitgevoerd. Misschien dat je eerst even aan dit album moet wennen. Maar het verdient zeker meerdere draaibeurten. Dus vergeet even zijn andere bands en stel je open voor leuke kleine verhalende liedjes. Wanneer dit lukt dan is dit album zeker een aanrader. Lukt dit niet dan moet je het maar doen met het nieuwe album van Zita Swoon.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Tom Pintens Label:V2 Records
Athlete - Beyond the Neighbourhood

Athlete - Beyond the NeighbourhoodOp 28 mei 2006 verzamelden de vier leden van Athlete zich in de studio die...