RECENSIE: Foo Fighters - Hyde Park

Foo fighters – Hyde Park
2008-06-04 Foo Fighters, de band rond vroegere Nirvana-drummer Dave Grohl, is inmiddels heel groot geworden. Waren de eerste albums nog als post grunge te bestempelen, tegenwoordig brengt de band een stevig soort stadionrock met hoog meezinggehalte. Dave Grohl en zijn Foo Fighters weten hoe een goede rocksong in elkaar gezet moet worden. Hierdoor is de band immens populair geworden. Om dat te onderstrepen werd het concert dat in 2006 in London’s Hyde Park werd gegeven op dvd gezet onder de titel Hyde Park. Maar liefst 85.000 mensen zagen hier de band die avond aan het werk. Het grootste publiek tot dan toe dat een Foo Fighters show meemaakte.

Op deze dvd laten de heren een zien waartoe zij live in staat zijn. Er is wat dat betreft weinig te klagen. De band is bevlogen en geconcentreerd en acteert als een band, hoewel Grohl wel de blikvanger is. Grohl bespeelt het publiek op zijn eigen, wat arrogante, manier. Maar toch heeft de man iets innemends waardoor het publiek uit zijn hand eet. De stem van Grohl staat wel wat zacht in de mix. Omdat hij toch al niet de zanger met het grootste stembereik van de wereld is kun je zeggen dat dit een klein minpuntje is. Daarentegen is de energie zo voelbaar en overdonderend dat het slechts een kleine voetnoot is. Overigens worden de meeste nummers door het enthousiaste publiek fanatiek meegezongen.

Ten tijde van dit concert had de band vijf albums uit en komen alle bekende nummers van de band wel aan bod. Over de setlist dus geen klagen. Of het moet zijn dat het eerste album genegeerd wordt. Nummers als ‘Learn to fly’ en ‘Stacked Actors’(met drumsolo) zijn prima rockers om een groot publiek mee te krijgen. Songs als ‘Best Of You’, ‘My Hero’ en afsluiter ‘Everlong’ worden door het publiek woord voor woord meegezongen. Verrassend is de bijdrage van Lemmy van Motorhead die, wat onwennig zonder bas, het nummer ‘Shake your Blood’ van Grohl’s Probot project zingt. Ook opvallend is de medewerking van Brian May en Roger Taylor in de Queen cover ‘Tie Your Mother Down’. Daar smult het Engelse publiek natuurlijk van. Dit nummer wordt overigens gezongen door drummer Taylor Hawkins.

Het beeld is helder en redelijk rustig met niet al te drukke schakelingen. Ook veel mooie shots van het publiek waardoor je het gevoel krijgt er echt bij te zijn. Het geluid staat als een huis. Al met al maakt dit een dvd die de volle tachtig minuten boeiend is en een band in topvorm toont. Jammer dat er verder geen extra’s bijzitten. Maar wil je eens lekker naar een prima rockshow kijken dan is dit je kans. Voor Foo Fighters fans is dit uiteraard verplichte kost. Zo hoor je dus een live dvd te maken.
Recensent:Jan Didden Artiest:Foo Fighters Label:Sony Music
The Tin Things - We Started Nothing

The Ting Tings - We Started NothingHet uit Manchester afkomstige duo The Ting Tings is een bijzonder vreemd...