RECENSIE: Weezer - Weezer

Weezer – Weezer
2008-06-26 In 1994 debuteert Weezer met een titelloos album, dat vanwege de blauwe hoes al snel algemeen bekend staat als The Blue Album. Het van dit album afkomstige nummer ‘Buddy Holly’ wordt, mede dankzij de opvallende “Happy Days” videoclip, een klein hitje. In 1996 verschijnt Pinkerton en in 2001 brengt Weezer opnieuw een titelloos album uit. Dit album heeft een groene hoes en wordt daarom dus The Green Album genoemd. Na Maladroit uit 2002 en Make Believe uit 2005 is onlangs het derde titelloze Weezer-album verschenen, deze keer gestoken in een rode hoes.

Op dit nieuwe album wilde Rivers Cuomo, bandleider en schrijver van de meeste songs, proberen te breken met de couplet-refrein-couplet structuur die op de vorige albums nogal duidelijk aanwezig was. Een aantal songs heeft inderdaad niet de traditionele songstructuur en twee daarvan zijn werkelijk prachtig. Afsluiter ‘The Angel And The One’ begint rustig en bouwt langzaam op naar een slepend eind. Het bijna zes minuten durende ‘The Greatest Man That Ever Lived’ bestaat uit meer dan tien zeer uiteenlopende stukken, die samen een prachtig geheel vormen. Zo komt er een stukje raprock voorbij, evenals een stukje Beach Boys-achtige samenzang, lekker ruige rock, een stukje falsetto zang van Cuomo, koorzang en een stukje parlando. Alles draait om een centraal thema dat in een soort refrein op drie verschillende manieren terugkomt. Echt een geweldig stukje songschrijven van Cuomo, vooral omdat de overgangen tussen de stukken erg goed zijn, nergens klinkt het gemaakt. Ook klinkt de song, ondanks alle variatie als één logisch geheel.

Naast deze twee juweeltjes bevat The Red Album nog een aantal sterke songs, zoals de single ‘Pork And Beans’, met het briljante loopje en het nummer ‘Dreamin’. Ook ‘Heart Songs’ is erg mooi, tenminste, het nummer zelf is een beetje cheesy, maar de tekst over alle bands en artiesten die invloed hebben gehad op Cuomo is erg sterk. Hij begint met onder andere Gordon Lightfoot, Cat Stevens en Joan Baez. Daarna luisterde hij naar Iron Maiden, Judas Priest en Slayer, maar ook naar Debbie Gibson, Michael Jackson en Terence Trent D’Arby. In het mooiste stukje zingt hij over een dag in 1991. Cuomo verveelde zich en zijn kamergenoot zette toen een plaat op met een naakte baby voorop (drie keer raden welke). Door dit album besloot Cuomo zelf ook een band te beginnen en de rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis.

Helaas zijn niet alle nummers op The Red Album van hetzelfde hoge niveau. ‘Troublemaker’ en ‘Everybody Get Dangerous’ zijn goed, maar ook niet meer dan dat en met name ‘Thought I Knew’ en ‘Automatic’ zijn echt wat minder. Opvallend genoeg zijn dit ook de enige twee nummers die niet door Cuomo geschreven zijn, afgezien van de bonustrack dan. Deze bonustrack is een sterke cover van ‘The Weight’, de klassieker van de legendarische groep The Band. De versie van Weezer blijft aan de ene kant vrij dicht bij het origineel, maar klinkt toch ook wel als een Weezer-song.

Al met al is The Red Album een goede plaat met een aantal juweeltjes een paar mindere goden en verder gewoon goede songs.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Weezer Label:Interscope / Universal
Infadels – Universe in Reverse

Infadels - Universe in ReverseTwee jaar geleden is deze band er opeens: Infadels . Nummers als ‘Topboy’,...

N*E*R*D – Seeing Sounds

N*E*R*D* - Seeing Sounds De bewierrookte groep N*E*R*D , bestaande uit de Neptunes (Pharell...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT