RECENSIE: Anneke van Giersbergen - In Your Room

Anneke Van Giersbergen & Agua De Annique – In Your Room
2009-10-22 Alweer een release van Anneke van Giersbergen, de vierde sinds haar vertrek uit The Gathering, slechts twee jaar geleden. De plaat heet In Your Room en wordt uitgebracht onder de naam Anneke Van Giersbergen & Agua De Annique, evenals het begin dit jaar uitgekomen Pure Air. Opvallend is dat het album slechts een maand na het fraaie akoestische live album In Parallel uitkomt. Een plaat die zij samen met gitarist Danny Cavanagh van Anathema opnam en bestaat uit nummers van Anneke, Anathema, The Gathering en wat covers.

In Your Room is opgenomen in haar pasgebouwde studio en laat Anneke vooral tekstueel van haar meest persoonlijke kant horen, waarbij ze iedereen wil laten weten dat ze momenteel zeer gelukkig in het leven staat. Het zal voor de meeste fans wel even slikken zijn bij de eerste beluistering van het album waarop lichtvoetige pop de boventoon voert. Het wat kale geluid maakt duidelijk dat Anneke het best excelleert als alle bombast is weggeknipt. Gitaar, drums, bas en soms een beetje Piano en keyboards blijken genoeg om een goed popnummer te maken, zodat de fantastische stem van Anneke alle ruimte krijgt. Als een soort Nederlandse versie van Lily Allen werkt zij zich prachtig door de, op het eerste gehoor eenvoudige, popnummers waarvan er nog slechts enkele aan haar verleden herinneren. In de pianoballad ’Wonder’ hangt nog wel het bekende breekbare randje en in het afsluitende ‘Adore’ galmt ze nog als vanouds. Daar tegenover dus die lekkere swingende popnummers met refreintjes die zich niet meer weg laten jagen.

Songs als de single ‘Hey Okay!’ en ‘I Want’ zouden zomaar, met een beetje airplay’, de hitlijsten in kunnen schieten. Ook in ‘The World’ en het catchy ‘Sunny Side Up’ klinkt Anneke lekker vrolijk. Alleen opener ‘Pearly’ is wat dertien in een dozijn, maar dat is het enige smetje op een verder prima plaat. Het absolute hoogtepunt is het lekker rockende ‘Physical’ met een meesterlijk refrein dat opvalt door zijn eenvoud. ‘Wide Open’ verraadt nog een voorliefde voor de muziek van Joy Divsion en The Cure. Let hierbij op het pompende basloopje en de vocale lenigheid van Anneke. Vermeld moet nog worden dat het voortreffelijke ‘Just Fine’ samen met Devin Townsend is geschreven

In Your Room is bij tijd en wijle verslavend en laat horen waarom Anneke als de beste zangeres van Nederland wordt beschouwd. Voor wie de aanstellerigheid van Anouk zat is en de laatste tijd teveel Krezip en Ilse de Lange voor de kiezen heeft gekregen, is hier het perfecte alternatief van een zangeres die nog puur is en de liefde voor muziek boven alles stelt. De vraag is alleen hoe de fans dit album waarderen, maar een gedurfde zet is het zeker.

Eerdere recensies van Anneke van Giersbergen:
- 16-02-2009: Pure Air;
- 25-10-2007: Air (Agua de Annique);