RECENSIE: Lisa Loïs - Smoke

Smoke – Lisa Lois
2010-01-02 Vroeger stopte je met angst en beven een schijfje van een talentenshow- winnaar in de speler, uit vrees voor een permanente gehoorbeschadiging. De artiest werd opgezadeld met nummers die zo uit het rek getrokken leken, waarvan de arrangementen doorgaans bedroevend middelmatig waren. Of het nu door groei van het aantal talentenshows komt, of door de kwaliteit van de artiesten die zich dankzij het gebruik van internet van de spotlights hebben verzekerd, maar er lijkt een kwaliteitssprong gemaakt te zijn. De heren en dames producers realiseren zich dat het publiek de zuurverdiende centen niet langer klakkeloos aan bagger uitgeeft. Nadat eerder Idols exponenten Nikki en Charlene verrassend goede platen afleverden, is het nu de buurt aan Smoke van Lisa Lois, de winnaar van X-Factor.

De biografie rept van een ”warm internationaal geluid” en verrassend genoeg hoor je dat direct in het openingsnummer ‘No Good For Me’ terug, een ingetogen nummer dat zich op subtiele wijze ontvouwt. Het is ook wat de vocalen betreft een prima visitekaartje, waarmee Lisa bewijst dat ze geen dozijn stemverbuigingen nodig heeft om haar zangkunsten te etaleren. Zangkunsten die zich een beetje midden houden tussen Anouk enerzijds en Duffy anderzijds, zonder daarbij haar eigen geluid te verliezen. En bij het beluisteren van ‘Sophia’ blijkt ook dat de hogere regionen voor Lisa geen probleem zijn, ontwapenend eerder.

Wanneer de drums van ‘Move’, nummer zes van de cd, de huiskamer binnen rollen, realiseer je je dat Smoke tot op heden een soort achtergrond muziek is gebleken. Het tweede deel van de cd bevat wat meer dynamiek, want ‘Move’ gaat over in de ballad ‘Too Much Is Never Enough’, die weer gevolgd wordt door Lisa’s favoriet ‘Owe It All to You’, opnieuw een nummer met pit. Voor overigens alle nummers geldt dat zij de tenenkrommende versie van ‘Hallelujah’ volstrekt overbodig maken. Lisa kan inmiddels wel zonder.
Recensent:Nick Augusteijn Artiest:Lisa Loïs Label:Sony Music
Neil Young – Dreamin’ Man Live ‘92

Neil Young - Dreamin' Man '92In 1992 brengt Neil Young het album Harvest Moon uit. Het vormt een...