RECENSIE: Suzanne Vega - Close Up Vol.1 - Love Songs

Suzanne Vega – Close Up Vol. 1 Love Songs
2010-06-23 Het is dit jaar 25 jaar geleden dat het debuutalbum van Suzanne Vega is verschenen. Haar eerste album, simpelweg Suzanne Vega getiteld, betekende gelijk haar doorbraak. ‘Marlene On The Wall’ werd een hit in haar thuisland Amerika. Haar doorbraak in Nederland liet nog iets langer op zich wachten. Het was het nummer ‘Luka’ dat haar ook bekendheid in Europa bracht. En een paar jaar later zong iedereen haar grootste hit ‘Tom’s Diner’ luidkeels mee.

Binnen nu en twee jaar verschijnen vier thema albums van Vega. Close Up Vol. 1 Love Songs is de eerste uit deze de reeks van vier. Op dit albums staat een selectie van haar mooiste liefdesliedjes die ze de afgelopen 25 jaar heeft geschreven. Waaronder haar eerste grote hit ‘Marlene On The Wall’. En Vega heeft in de afgelopen 25 jaar een groot aantal nummers opgenomen. Ze heeft zeven reguliere albums op haar naam staan en daarnaast heeft ze nog meegewerkt aan tal van andere projecten zoals bijvoorbeeld Songs For Tibet.

De fans van de grootste hits van Vega zullen dus nog even geduld moeten hebben.. Wellicht dat we ‘Tom’s Diner’, ‘Luka’ en ‘In Liverpool’ nog op een van de andere drie albums tegen gaan komen. Maar de liefhebbers van de prachtige akoestische liefdesliedjes van Vega vinden dit album ongetwijfeld een prachtplaat. En terecht. Vega weet als geen ander hoe je mooie intieme nummers moet schrijven die na vele malen luisteren nog steeds niet gaan vervelen. Ze mag dan al een tijdje geen grote hit meer hebben gescoord, ze blijft een graag geziene gast in concertzalen en op festivals. Hopelijk stopt het niet na deze verzamelaars.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Suzanne Vega Label:Cooking Vinyl Records
Ed Kowalczyk - Alive

Ed Kowalczyk - AliveZeg je muziek in de jaren 90, dan zeg je automatisch Live. De band was niet...