RECENSIE: Sticks & A.R.T. - Alledaagse Waanzin

Sticks & A.R.T. – Alledaagse Waanzin
2010-07-05 De centrale man van de Zwolse hiphopscene is met Alledaagse Waanzin alweer toe aan z’n derde solo-album. Sticks is die centrale man en hij doet het op Alledaagse Waanzin ook alweer met producer nummer drie. Op Microphone Colossus werkte Sticks met Kubus en dat leverde een album op met experimentele beats. Op Fakkelteit was het Opgezwolle-producer Delic die aan de knoppen zat en nu is het Fakkelbrigade-producer A.R.T.. Het levert een rustig tekst-album op. De beats zijn ondergeschikt, Sticks is de verteller.

Sticks is wel een jongen die hard werkt. Die zichzelf wil verbeteren, die zichzelf verkent. Sticks groeit ook, als tekstschrijver en als rapper. Het levert nog geen pure poëzie op, maar dat lijkt ook geen doel te zijn. Hij weet zijn emoties wel goed in woorden te vangen, zoals in ‘Eeuwigheid’, waarin hij over de dood van een goede vriend vertelt. Een prachtige tekst, waarin hij niet alleen die emoties goed kan verwoorden, maar ook over weet te brengen.

Natuurlijk krijgt Sticks op Alledaagse Waanzin hulp van de overige Fakkelbrigadiers Rico, Typhoon en James. Ook Nosa en Rosco (Zo Moeilijk) en Duvel staan op de tracklist. Geen verrassende namen. Sticks zou dit album echter ook prima écht solo kunnen dragen. Hoogtepunten als het eerder genoemde ‘Eeuwigheid’ en ook ‘Andere Fase’ zijn immers van Sticks zelf. Rico is natuurlijk altijd welkom op een album en de track met Duvel (‘Goed Eten’) doet het ook erg goed. Het album kent echter wel enkele inkakmomenten, maar dat ligt toch aan de wat saaie, eentonige beats van A.R.T.

Want daar schuilt wel het gevaar. Het lukt Sticks heel aardig dit album te dragen en ook Rico weet met zijn eigenzinnige rapgeluid een hele aardige bijdrage te leveren, maar qua sound kent het album weinig hoogtepunten. Het album is gemaakt voor de koptelefoon, want anders bereiken de meeste nummers je oren niet. Single ‘Tijgers en Draken’ kent een up-tempo beat en vormt voor enige opwinding en ook ‘Minuten’ is lekker. ‘Hersennevel’ heeft een lekkere vage beat (met een flauwe zang van Sticks), maar dergelijke opwinding komt te weinig voor en zorgt ervoor dat Alledaagse Waanzin een erg aardig subhoofdstuk is voor de Zwollenaren. Tijd voor een nieuw hoofdstuk.

Eerdere recensies van Sticks:
- 08-06-2009: Colucci Era (met Fakkelbrigade).
Recensent:Steven van Beek Artiest:Sticks & A.R.T. Label:TopNotch