RECENSIE: Powerworld - Human Parasite

Powerworld – Human Parasite
2010-11-17 Het Duitse Powerworld is typisch een band zoals er zoveel bestaan. De powermetal met symfonische elementen zoals de band op het debuut liet horen werd gerespecteerd, maar gaf de band ook niet de nodige bekendheid. Na het opstappen van de drummer en de zanger was oprichter Ilker Ersin genoodzaakt twee nieuwe leden te gaan zoeken. Het werd drummer Achim Keller en voor de vocale spitspositie werd Andrew ‘Mac’ McDermott benaderd. De ex-Threshold en huidig Swampfreaks vocalist woont in Duitsland zodat de contacten snel gelegd werden en Mac bereid werd gevonden tot Powerworld toe te treden.

Waar met vorige zanger Steffen Brunner Powerworld nogal gewoontjes klonk, blijkt de komst van Mac een schot in de roos. Wie zijn vocale prestaties bij zijn andere bands kent weet dat hij met zijn karakteristieke stem elke band naar een hoger plan kan tillen. Dat geldt ook voor zijn prestaties op Human Parasite het nieuwe album van de Duitse band. Powerwold klinkt als een herboren band en weet vanaf minuut één met haar mix van powermetal en progrock de aandacht vast te houden, al moet je het album daarvoor wel even de tijd gunnen.

De eerst twee nummers ‘Cleansed By Fire’ en ‘Stand Up’ barsten nog van de metalelementen, maar het daaropvolgende ‘Evil In Me’ had zomaar een Threshold nummer kunnen zijn. Ingehouden coupletten waarin Mac gevoelig zingt, denderende bruggetjes en een toegankelijk refrein maken dit een prachtsong. Opvallend is ook het spetterend gitaarwerk van Barish Kepic die in alle nummers laat horen dat hij een prima gitarist is. Ook het geweldige ‘Time Will Change’, waarin Mac ons adviseert om niet direct in de put te gaan zitten wanneer het fout loopt in je leven, maakt veel los. Het vlot huppelende titelnummer met vlijmscherpe overgangen contrasteert hier dan weer mooi mee. In het slepende ‘East Comes To West’ krijgen we nog een korte geschiedenisles over het vallen van de muur. Dat ‘Children Of The Future’ in het begin nogal op ‘Paradox’ van Threshold lijkt mag de pret niet drukken, omdat het verder een geweldig nummer is. In ‘Caught In Your Web’ horen we, vooral in de koortjes, wat Evergrey invloeden. Een ander hoogtepunt is het zes minuten durende ‘Tame Your Demons’, waarin wat grunge elementen zitten verwerkt en Mac fantastische prestaties levert.

Human Parasite is een sterk album van Powerworld. Zeker niet wereldschokkend of origineel, maar kwalitatief hoogwaardig en zonder zwakke plekken. Dit album is een goed alternatief voor mensen die Mac nog steeds als frontman van Threshold missen. In dit soort muziek voelt hij zich hoorbaar als een vis in het water. Eens te meer blijkt hoe belangrijk een goede zanger is. Zonder alles aan zijn kwaliteiten op te willen hangen, geeft het de toch al fraaie nummers een behoorlijke meerwaarde.
Recensent:Jan Didden Artiest:Powerworld Label:SPV
Poison Sun – Virtual Sin

Poison Sun - Virtual SinWanneer je de rauwe stem van zangeres Martina Frank van Poison Sun hoort...