RECENSIE: Deftones - Saturday Night Wrist

Deftones - Saturday
2006-11-13 Ook voor mij is Deftones een van mijn zogenaamde 'begin'bands geweest toen ik begon te luisteren naar alternatieve muziek. Samen met bands als Nirvana, Limp Bizkit en Rage Against The Machine werd ik als kleine Cosmo de alternatieve muziek wereld in getrokken.

Maar Deftones leverde na drie albums in eens een stuk minder werk af. Daar waar hun eerste drie albums fenomenaal waren (Ook al zullen er nu velen zijn die het niet met me eens zijn over 'White Pony') was hun vierde en 'selftitled' album ineens een stuk minder. Deftones liet namelijk een hele andere kant van zichzelf zien. Met Change (In The House Of Flies) en Knife Prty (wat touwens geweldige nummers zijn) liet The Deftones al een zachte kant van zich horen, maar de tweede helft van hun vierde album werd niet alleen door mij, maar door heel wat mede muziek (en Deftones) liefhebbers ontvangen als slappe hap.

Afijn, zanger en gelegenheids gitarist Chino Moreno ging na het vierde Deftones album verderwerken aan een van zijn oude projecten 'Team Sleep'. Team Sleep is een stuk rustiger en er werd weer hoop gevestigd op een hardere vijfde Deftones plaat. Maar is de vijfde Deftones plaat ook harder? Ja en nee.

Saturday Night Wrist is zeker voorzien van wat zwaarder metal-werk, maar kent ook weer wat 'zwakke scharnieren'. Al betekent een zwakke scharnier niet meteen dat wat niet 'metal' is, slecht is. Integendeel. Een nummer als 'Beware' is namelijk zelfs vrij aangenaam, maar er staan gewoon een paar nummers op 'Saturday Night Wrist' die gewoon niet Deftones zijn, zoals Pink Cellphone.

Maar Saturday Night Wrist heeft ook zeker zijn pareltjes op deze CD staan en is door onderandere nummers als Rats! Rats! Rats! en eerste single Hole In The Earth een stuk beter dan zijn voorganger. Vooral Rats! Rats! Rats! is een geniaal stukje Deftones. Het komt zelfs bijna in de buurt van '7 Words'. Ook opmerkelijk is de samenwerking met Serj van System of a Down, die een stukje meezingt in het nummer Mein.

'Saturday Night Writs' is een stuk beter dan 'Deftones', maar het haalt het nog niet bij hun eerste drie albums. Maar, het gat is gedicht en Deftones is voor mij weer geloofwaardig!
Recensent:Cosmo Vloedbeld Artiest:Deftones Label:Reprise
Kreator - Enemy of God