VERSLAG: TW Classic 2009

Festivalinfo was aanwezig op TW Classic 2009 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 53 foto's.

12

Motor, Tom Helsen, Duffy, Keane

Twee weken voor aanvang van het grote Rock Werchter vindt plichtsgetrouw het eendaagse TW Classic festival plaats. Dit jaar is de editie eigenlijk allesbehalve classic, want naast absolute headliner Depeche Mode zien we onder andere ook nog Keane, Moby, Duffy en Basement Jaxx. Een ideale aangelegenheid dus om Depeche Mode - omringd door waardige collega’s - alsnog te bewonderen na het pinkpopfiasco waar we allemaal het fijne van weten.

Een goede weersvoorspelling, Jupiler bier en gras groener dan Lowlands ooit gehad heeft; het zit mee vandaag! Picknickkleedjes worden uitgespreid, stoelen opgeblazen, en dan, stampende acid techno?! Juist, het is Motor, het Frans/Amerikaanse punkelectro-duo dat momenteel grote stappen zet in de muzikale wereld en zelfs door Depeche Mode is uitgenodigd om mee te gaan op tour. Maar het is zo tegen half twee in de middag wel een flinke pulserende pil die geslikt moet worden en de verbaasde gezichten rondom uw recensent zijn niet op twee handen te tellen. De pompende mix van live elektrische drums en powersynths is toch eigenlijk meer iets voor een nachtprogramma. Veel verschil tussen de nummers is er niet en zo af en toe klinken er angstaanjagend krijsende kreten uit de monden van het duo die, als het goed is, de vocalen voor moeten stellen. Raar maar waar, de muziek is tof. Alleen is het tijdstip iets minder waardoor het optreden nogal misplaatst aanvoelt. Er slaakt dan ook een hoorbare zucht van verlichting over het terrein wanneer de laatste wapperende bastonen geklonken hebben. (MA)

Na het energieke optreden van Motor is het tijd voor de enigste Belg die vandaag het podium mag betreden. Tom Helsen is in eigen land een bekend artiest en bracht in de afgelopen elf jaar al vijf albums en zelfs een verzamelalbum uit. In 2007 stond hij al eerder op TW Classics. Hij maakt mooie popliedjes die het erg goed doen in ons buurland. Helsen zingt nummers van verschillende albums, zo komen de nummers ‘Easy’, ‘Every Little Thing’ en ‘Home’ voorbij. Het publiek is niet heel erg enthousiast maar liggen, zitten en staan onder een dikke wolkendeken te genieten van de muziek. Eventjes lijkt het te gaan regenen zoals de weermannen verspeld hebben, maar wonder boven wonder blijft het de hele dag droog. Helsen is blij dat het droog blijft tijdens zijn optreden en rent al zingend over het podium. Hierna verteld hij het publiek “Ik snap niet hoe Madonna en Justin Timberlake dat doen, geef me 20 seconden om te ademen”, waarna hij hijgend bijkomt. Hij geeft een prima optreden,maar het publiek is nog niet echt helemaal los te krijgen. Helsen bedankt de weergoden en wij bedanken hem voor het mooie optreden op deze mooie zondagmiddag. (JvdB)

Terwijl het zonnetje langzaam doorkomt mag Aimee Anne Duffy het publiek als enigste vrouwelijke artiest vanmiddag vermaken. Vorig jaar brak ze door met haar monsterhit ‘Mercy’ en is vanaf dat moment niet meer weg te denken uit de hitlijsten. Met haar unieke soulstem die in hetzelfde genre valt als onder andere Amy Winehouse is ze een goede aanvulling op het diverse programma van TW Classics. Ze heeft het podium vol staan met goede jazz artiesten, maar het meest opvallend zijn toch wel de zingende tweeling die meer lijkt op een dubbele Duffy kloon. Het is twijfelachtig of ze er wel echt staan om te zingen, of dat het meer voor de leuke aanvulling is. Duffy brengt veel nummers van haar album Rockferry ten gehore en zingt alles op haar unieke en vooral eentonige manier. Dit geeft na een half uur wel verveling maar gelukkig is er voor vooral het mannelijke publiek genoeg afleiding op het podium. Ondanks dat is het publiek, wat een gemiddelde leeftijd heeft van 35 jaar, nog niet echt enthousiast te krijgen. Zal dat überhaupt nog wel gebeuren vandaag? (JvdB)

Na twee keer op Rock Werchter te hebben gestaan was het een thuiskomen voor de band Keane vandaag. Het zonnetje is inmiddels heerlijk aan het schijnen en een grote groep fans heeft zich verzameld vlak voor het podium. Wanneer het kleurrijke gezelschap het podium opkomt lijkt het publiek zich verheugd te hebben op de komst van deze Engelse band. De band bestaat alweer sinds 1997 en heeft heel wat hits op zijn naam staan. Deze komen vandaag allemaal smakelijk voorbij en worden als warme broodjes ontvangen door het publiek. Op de eerste rij staan zelfs een aantal Nederlandse fans met een grote Nederlandse vlag hun favoriete band te bewonderen. Vanaf het eerste nummer genieten zowel de band als het eindelijk uitzinnige publiek zichtbaar van alle aanstekelijke nummers. Sommige fans zingen alles woord voor woord mee en de grote klappers zijn toch wel ‘Bend And Break’ en ‘Everybody’s Changing’. Na het opwarmen van het hele publiek sluiten de mannen af met het prachtige ‘Bedshaped’ en vertellen zich erg te verheugen op het optreden van Depeche Mode van vanavond. (JvdB)

12

12345
Motor foto TW Classic 2009 Motor foto TW Classic 2009 Motor foto TW Classic 2009 Motor foto TW Classic 2009 Motor foto TW Classic 2009 Motor foto TW Classic 2009 Motor foto TW Classic 2009 Motor foto TW Classic 2009 Tom Helsen foto TW Classic 2009 Tom Helsen foto TW Classic 2009 Tom Helsen foto TW Classic 2009 Tom Helsen foto TW Classic 2009

12345

REURING 2009Voor de achtste keer was Purmerend het domein van theater, dans en muziek....

BECAUSE I AM A GIRL 2009 Plan Nederland organiseerde afgelopen vrijdag een festival op het terrein van...