VERSLAG: Rock Werchter 2010

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 77 foto's.

1234

Rock Werchter - dag 2

Werchter-vrijdag is de dag van temperatuur-records en de wedstrijd Nederland Brazilie voor het wereldkampioenschap voetbal. Door de te begrijpen weigering van de Werchter-organisatie om de voetbalwedstrijd op het terrein te tonen, verlaten de vele voetbalfans het festival om hun voetbal-geluk in Leuven te beproeven. Het publiek dat muziek nog net belangrijker vond, was of niet voor het Nederlands elftal of zat ergens in de schaduw aan kleine radiotjes gekluisterd.
Nog ver voor de wedstrijd opent Balthazar in de Pyramid Marquee. Met de inzet van het nummer ‘The Boatman’ is het meteen een groot succes. De verzengende hitte buiten in combinatie met de ophitsende nummers binnen zorgt ervoor dat het kookpunt in de tent in no-time bereikt wordt. Jammer dat de band maar een krap uur krijgen. Als ze nog even waren doorgegaan was het vast tot een ontploffing gekomen.
Tja, ga er maar aan staan. Als metal/progressieve rock-formatie midden op de middag, met een werkelijk nietsontziende zon op dat enorme podium moeten spelen. Coheed & Cambria overkomt het en het wordt een optreden om snel te vergeten. De band probeert het, maar krijgt werkelijk niks terug uit het publiek. Het is allemaal gewoon te moeilijk dat Coheed & Cambria doet. Goed voor in de oude zaal van de Melkweg, maar niet op dit podium waar straks Rammstein een optreden geeft.
Tja, Rise Against en Gaslight Anthem zijn twee fantastische bands, maar een kwartfinale op het WK voetbal is voor velen (zowel Nederlanders als Belgen) belangrijker dan een optreden van deze bands. U kent het verloop van deze wedstrijd. Brazilie komt met een nul voor, maar door een fantastische tweede helft trekt Nederland toch nog aan het langste eind. De winst zorgt voor een uitgelaten stemming.
Het is wel aan Editors toevertrouwd om een strakke show weg te geven. De band speelt zo vaak dat de BeNeLux bijna een tweede thuis is geworden voor de Britse band. Maar liefst anderhalf uur lang weet de band te boeien met al het goede van de afgelopen drie albums. Dat er nog geen Editors-moeheid is opgetreden, is al een prestatie op zich. Toch hebben we alles wat er vandaag op het podium gebeurt al een paar keer gezien. Tijd voor een jaartje sabatical!
LCD Soundsystem is bezig aan haar afsheidstournee. De band onder leiding van James Murphy vuurt nog een keer zijn one-liners op de festivalweide af. Ondersteund door een hemelse ritme-sectie, is het onmogelijk stilstaan. Toch is de euforie, die LCD Soundsystem in haar geschiedenis meermalen heeft opgeroepen, vanavond niet aanwezig. Hiervoor wordt er iets te routineus door de set gegaan. Op ‘Daft Punk is Playing at My House’ en ‘Yeah’ is het flink knallen, maar voor de rest iets te vlak.
Punk kun je Green Day al een paar jaar niet meer noemen. Amerikaans en entertainend des te meer. Na het zien van het tijdschema van de Werchter-vrijdag moesten we toch wel even met onze ogen knipperen. Twee-en-een-half uur Green Day. Er zijn maar weinig bands die zo lang weten te boeien en Green Day is er daar helaas niet een van. Klassiekers hebben ze genoeg in hun reportoire. Vuurwerk en ander entertainment ook, maar van het eindeloos publiek ophitsen en de verschillende covers hebben we snel genoeg. Waarom niet anderhalf uur de sterren van de hemel spelen en al die opvulling achterwege laten? Het zal wel iets Amerikaans zijn...

1234

1234567
The Black Keys foto Rock Werchter 2010 The Black Keys foto Rock Werchter 2010 Alice In Chains foto Rock Werchter 2010 Alice In Chains foto Rock Werchter 2010 Alice In Chains foto Rock Werchter 2010 Alice In Chains foto Rock Werchter 2010  foto Rock Werchter 2010 Vampire Weekend foto Rock Werchter 2010 Vampire Weekend foto Rock Werchter 2010  foto Rock Werchter 2010  foto Rock Werchter 2010  foto Rock Werchter 2010

1234567

BOSPOP 2010Bospop vond in 2010 plaats op een nieuwe, grotere locatie. In het...

HOB NOB 2010 Het HobNob festival in Almelo vierde dit jaar haar 5de bestaan! En ook dit...