VERSLAG: EXIT Festival 2010

12345

EXIT Festival: dag 1 @ Petrovaradin Fortress, Novi Sad

Wat je op het podium ziet is niet Julia Lanoë. De zanger van de post-rock band Mansfield TYA wilt met haar side-project Sexi Sushi namelijk liever anoniem blijven. Met een wilde pruik, een donkere zonnebril, behaarde oksels en beplakte tepels wordt er Franstalige electropunk gemaakt. De zanger springt gelijk het publiek in en het reageert enthousiast. Het duo speelt vandaag haast een thuiswedstrijd en de toespraken zijn gewoonweg in het Frans. De vrouwelijke fans worden uitgenodigd om ook het podium te beklimmen en topless te gaan, iets wat met veel enthousiasme wordt gedaan. Het ruige zusje van Vive La Fete is opgestaan en de security guards vinden het geweldig.

Met dank aan een hitsingle is Miike Snow eindelijk festivalwaardig geworden. De kleine concertzalen zijn veranderd voor grote festivalpodia en het werkt. De mensenmassa is druk aan het dansen op de electrorock van de mannen. De bandleden voelen zich terecht geaccepteerd en proberen een nieuw nummer. Misschien kun je dronken mensen op alles laten dansen, maar de Serviërs weten het zeer zeker te waarderen. Natuurlijk weet Miike Snow ook heel goed waarom ze vandaag zijn geprogrammeerd en sluiten af met hun megaknaller, het laatste beetje energie kan uit de lichamen gedanst worden met hitsingle ‘Animal’.

Dertig minuten later dan afgesproken, het is ondertussen rond half vier, bespringt Die Antwoord het podium. De opvallende verschijning is vandaag de afsluiter van de Fusion Stage en doen dit op hun eigen manier. Het tweetal rappers staat voor gekke teksten, bozen blikken, sexy verkleedpartijen en leuke danspassen. De debuutplaat en videoclips mogen ogen als een gimmick, het blijkt vandaag enorm echt. De ruwe muziek wordt uitbundig ontvangen. ‘Are you ready for the sunrise’ vraagt de zangeres aan het publiek, waarna ze ‘good morning’ roept wanneer de lucht steeds lichter aan het worden is. De verwachting voor het optreden waren gigantisch, maar niemand is teleurgesteld.

De grote acts mogen afgelopen zijn, maar er valt nog veel te dansen op het festival. Zelfs wanneer ze zon is opgekomen zijn er nog genoeg enthousiaste festivalbezoekers. Helaas doen The Gaslamp Killer en Gonja Sufi het voor erg weinig dansende mensen. Het publiek is rustig gaan zitten en liggen en vermaken zich vooral door ritmisch te knikken. De dansmenigte is bij Dj Shadow gaan staan, die vandaag een erg lange live-set speelt, die helaas regelmatig even inzakt. Het publiek kan het zeker waarderen, maar veel druipen al snel af naar het volgende avontuur.

Wanneer de eerste festivaldag is afgelopen, de laatste noten klinken rond zeven uur ’s ochtends, is het allemaal zoeken naar een TAXI-rit. De festivalcamping, ze noemen het The EXIT Village, is namelijk nog even vijftien minuten reizen. De TAXI-rit zou zo onderdeel van het entertainment kunnen zijn: ze reiden zonder gordel en ze roken, bellen en drinken tijdens het reiden. Ze weten hopelijk wat ze doen.

12345

ROSKILDE 2010Roskilde is het grootste festival van Scandinavie. Met dit jaar onder andere...

BOSPOP 2010 Bospop vond in 2010 plaats op een nieuwe, grotere locatie. In het...