VERSLAG: Music Against Cancer 2006

Festivalinfo was aanwezig op Music Against Cancer 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 16 foto's.

12

Music Against Cancer - deel 1

Oké ik moet toegeven, Gothic metal (en dan gebruik ik de door de organisatie gebruikte verzamelnaam, ik wil hier namelijk niemand beledigen) zal niet worden terug gevonden in mijn persoonlijke lijstje van favoriete muziekstijlen. Maar voor een event als ‘Music Against Cancer’ maak ik graag een uitzondering. Zoals de naam van dit festival al doet vermoeden wordt hier vanavond geld ingezameld wat ten goede komt van de Nederlandse Kankerstichting.

Music Against Cancer is tot stand gekomen in samenwerking met de Melkweg, die hun Oude Zaal voor vanavond hebben vrijgegeven. Voor slechts 15 euro kan je aan de deur een kaartje kopen (exclusief membership, want dat is vanavond niet nodig) wat je toegang geeft tot het crème de la crème van de Nederlandse Gothic metal, die aan een worden geregen door de Van Katoen voorman ‘Bazz’ (Van Katoen is immers het boegbeeld voor Gothic). De totale opbrengst (want de bands spelen voor consumptiebonnen en bier) komt ten goede van de Kankerstichting.

Als eerst op de bühne vanavond staat het ‘Utrechtse’ Soulstitia. Het is lekker druk op het podium, dit wat mede word veroorzaakt door de twee vocalisten die op het podium staan, in plaats van één vocalist(e). Zoals we wel gewend zijn van Gothic bands is dat er in ieder geval een vrouwelijke vocalist bijzit. Zo ook het geval bij Soulstitia, die zich allemaal hebben gekleed in witte shirts, met daaronder een zwarte (leren) broek (of rok). Mochten ze falen als band, dan kunnen ze altijd nog als handbal team aan de slag.

Maar falen als band doen ze zeker niet. Met hun combinatie van de mooie vrouwelijke vocalen, en de brute mannelijke grunts zijn ze toch wel meer dan ‘gewoon het eerste bandje’ vanavond. Ze weten wat hun te doen staat, ook al is de Melkweg op dat moment eerder half leeg dan half vol.

Niet veel later nadat Soulstitia het podium heeft verlaten maken we kennis met de tweede band van vanavond, deze band heet ’Morning’. Net als de eerste band beschikt ook Morning over een frontvrouw (alleen dan niet in combinatie met een frontman die de boel bij elkaar brult dit keer). In stijl ligt deze band vrij gelijkt aan de eerste band, het enige wat mist zijn de grunts in de nummers, al probeert Morning zangeres ‘Saskia van Heugten’ nog wel een keer een grunt in te brengen halverwege hun setlist.

Deze Gothic Metal band mist waarschijnlijk nog wat aan podium ervaring, dit word duidelijk wanneer zij op het einde merken dat ze -zoals wel vaker gebeurd wordt nog gezegd- nog 10 minuten over hebben voor het laatste nummer, dus wordt er snel nog een ‘dreammetal’-want zo noemen ze zichzelf- nummer tussen gepropt.

De eerste vreemde-eend-in-de-bijt-prijs van vanavond gaat naar het Brabantse ‘Xystus’. Niet alleen omdat deze band geen vrouw in ‘het team’ heeft zitten, maar ook omdat hun muziek (mede door het missen van een frontvrouw?) erg anders is dan de rest van de bands van vanavond. Persoonlijk zou ik Xystus liever als een (Manowar/Helloween -achtige) Power Metal band willen beschouwen.

Wat opvalt tijdens de eerste drie bands is dat het geluid (en het licht) erg goed is. Iets wat in de Oude Zaal van de Melkweg, niet altijd het geval is. Dit wat natuurlijk compleet en goede komt van het geweldig spelende Xystus. Zouden ze vanavond misschien net even extra hun best doen? Wie weet... Ik ben in ieder geval onder de indruk door deze heren. Wat alleen maar onderstreept wordt wanneer zij hun laatste nummer instarten.

Aparte covers doen het vaak goed tijdens een liveshow en dat weet Xystus ook. Met hun cover van DJ Paul Elstak’s ”Rainbow High In The Sky” maken ze mijn avond helemaal, een power metal versie –compleet mèt dubbele bassdrum- van een nummer wat bij mij inmiddels een cult status heeft verworven.

12

12
Autumn foto Music Against Cancer 2006 Autumn foto Music Against Cancer 2006 Autumn foto Music Against Cancer 2006 Morning foto Music Against Cancer 2006 Morning foto Music Against Cancer 2006 Morning foto Music Against Cancer 2006 Nemesea foto Music Against Cancer 2006 Nemesea foto Music Against Cancer 2006 Nemesea foto Music Against Cancer 2006 Soulstitia foto Music Against Cancer 2006 Trail Of Tears foto Music Against Cancer 2006 Trail Of Tears foto Music Against Cancer 2006

12

REFLECTIONS FEST 2006Reflections Records is in 2006 alweer 10 jaar geworden. Dit wordt gevierd met...

VRIENDEN VAN AMSTEL 2006 Het programma De Vrienden Van Amstel onder begeleiding van Manuëla Kemp is...