VERSLAG: Motel Mozaïque

Festivalinfo was aanwezig op Motel Mozaïque 2002 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 35 foto's.

VERSLAG: Jasper van Vugt   Rob van der Zwaan

123

Motel Mozaïque verslag deel 1

Het kan nog: een nieuw, kleinschalig, leuk, verrassend, en gezellig meerdaags festival organiseren, waar (nagenoeg) niets op aan te merken valt. De organisatoren van Motel Mozaïque krijgen het voor elkaar.

Het in Rotterdam gevestigde festival was dit jaar voor de tweede keer, nadat het vorig jaar in het kader van Rotterdam als Culturele Hoofdstad van Europa ook georganiseerd was. Gesitueerd in de drie zalen van Nighttown en in de Stadsschouwburg, was het hier twee dagen lang genieten van de muziek, de kunst, de uitstekende sfeer, en elkaar. Het publiek was nagenoeg hetzelfde als het publiek op grote broer Crossing Border; tussen de 20 en 40, alternatieve pop- liefhebbend, blank, lichtelijk artistiek en hoogopgeleid. Veel ons-kent-ons, maar dat mocht de pret niet drukken. Want er was eigenlijk niets dat de pret kon drukken: het festival is goed georganiseerd, de medewerkers vinden het leuk om mee te mogen werken aan het succes van het festival, het is mogelijk om in de kunstwerken te blijven slapen (en ontbijt te krijgen ook), de programmering is verrassend en met oog voor (nog) onontdekte talenten.

5 april 2002

Relax
Vette hiphop/soul en een goede show, dat is Relax. Helaas kan ik niet lang blijven, ben bang dat de schouwburg, waar Tom Barman een akoustische sessie geeft, vol zit. Vol vertrouwen laat ik Relax achter, voor de mensen die er zijn (helaas voor de band niet zo veel) zetten ze een vette act neer.

Tom Barman
Voor het podium staat een Heras-hek. Mensen zitten op de grond, dus ze kijken door de tralies naar Tom Barman, die op een kruk met gitaar op schoot zijn liedjes speelt. Het is behoorlijk vol en als Tom Barman begint te spelen kan je een speld horen vallen. Snel het geluid van m'n telefoon uitgezet (had niet verwacht dat het geheel zo breekbaar zou zijn).
Tom Barman begint met een aantal covers van o.a. Nick Drake en David Bowie. Later speelt hij ook uit eigen dEUS werk. Hoogtepunt voor mij was Serpentine, wat ontzettend mooi tot zijn recht komt met een akoustische gitaar en piano (Mr. Guy van Nieten. Op wat stem-problemen met de gitaar en een droge mond bij het fluiten na, een fantastisch optreden.

Femi Kuti
Femi Kuti heeft voor zijn optreden op het motel flink uitgepakt. Met z'n vijftienen op het podium, drie danseressen, die vervaarlijk hun heupen schudden en een blazers-sectie. Zelf grijpt Femi Kuti ook regelmatig naar zijn saxofoon.

123

123
 foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque  foto Motel Mozaïque

123

GROEZROCK 2002Groezrock is een Belgisch festival dat elk jaar populairder wordt. Iets wat...

PAASPOP 2002 Paaspop is het eerste grote meerdaagse camping festival van het seizoen....