VERSLAG: Incubate 2011

Incubate: Aura Noir + Obliteration + Ketzer

De eerste van drie metal bands op de donderdagavond van Incubate is het Duitse Ketzer. Ondanks dat de band nog erg onbekend is en net twee jaar geleden haar debuut album Satans Boundaries Unchained heeft uitgebracht, klinkt de met thrash doorweekte black metal van het vijftal erg goed. Instrumentale foutjes zijn weinig te vinden en voor de half gevulde Kleine Zaal van 013 geeft de band een sterk optreden. Dat de band een half uur later begon dan gepland was een mooie meevaller, anders had de band waarschijnlijk voor een lege zaal gestaan.

Tussen twee black metal bands in valt Obliteration wat uit de toon met hun technische death metal. De band omschrijving in het Incubate programma waarbij ze vergeleken worden met Autopsy, Death en Slayer is echter wel wat te positief. De nummers zijn vaak in opbouw gelijk met eerst een paar minuten doom/sludge achtige riffs om even later uit te monden in een geluid dat meer onder het genre noise kan worden geplaatst. De vergelijking met de groovende en slopende death metal waarmee bands als Autopsy en Death bekend werden is ver te zoeken. Ook technisch lukt het de band niet om het eigen werk goed neer te zetten zoals het op plaat klinkt.

Het Noorse Aura Noir zou je in de black metal scene misschien wel onder het kopje ‘legenden’ kunnen plaatsen, maar wat wil je als je als de band is gevormd uit leden en ex-leden van onder andere Immortal, Mayhem, Satyricon, Dimmu Borgir, Cadaver en Nattefrost. Immortal bassist ‘Appolyon’ als voorman van de band maakt een sterke indruk en oud drummer en tegenwoordig gitarist ‘Agressor’ is jaren na zijn ongeluk in 2005 weer in staat om op tour te gaan met de band. Dat hij jaren heeft kunnen oefenen op de gitaar is te horen, de ene na de andere riff en harde solo vliegen je rond de oren.

De redelijk gevulde zaal van 013 wordt getrakteerd op drie kwartier black & roll, waarbij de ervaring van de mannen duidelijk wordt. Alles klopt aan het optreden. Elke solo giert door de zaal alsof het van cd komt. Het publiek wordt getrakteerd op wat werk van het laatste album Hades Rising maar het hoogtepunt van de show is toch tegen het einde wanneer klassiekers als ‘Conqueror’, ‘Black Thrash Attack’ en ‘Destructor’ op het publiek worden afgevoerd. Nu maar hopen dat de band vaker door Europa tourt, of een festival tour gaat plannen. Deze band is erg ondergewaardeerd.

BAROEG OPEN AIR 2011Zaterdag 24 september was het rotterdamse Zuiderpark het toneel voor de...

APPELPOP 2011 - DAG 2 ZATERDAG Appelpop is het grootste, overdekte, GRATIS, tweedaagse popfestival van...