VERSLAG: Iceland Airwaves 2011

Festivalinfo was aanwezig op Iceland Airwaves Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 158 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

12345

Dag 4: zaterdag 15 oktober 2011

De Nijmeegse rockband De Staat is momenteel buiten Nederland aan het optreden en doet het met veel succes. Met de tweede studioplaat Machinery nog vers in het geheugen staan er twee optredens in IJsland gepland. De optredens zijn vooral een ontmoetingsplaats voor Nederlanders, waarbij bezoekers ook vooral willen laten merken dat ze ook kaaskoppen zijn, maar het meest gedanst wordt er door anderen. De frontman Torre Florim zegt de merchandise vergeten te zijn in het hotel, maar roept vooral ook naar de optredens in Amerika te komen of te blijven hangen zodat hij snel de albums kan gaan halen. Leuk om te zien dat het vijftal zo nuchter is gebleven.

Nedry wordt vaak vergelijken met uitersten als Björk en Mogwai, maar ze blijken vooral een eigen geluid te hebben. Het Engelse trio ging onlangs met landgenoten 65daysofstatic door Europa en hoewel ze ook veel instrumentale stukken voorschotellen, zijn het ditmaal vooral veel electro beats. De kleine zangeres Ayu Okakita voorziet de hevige dreunen van teksten en doet het met veel succes. Het rokerige en vluchtige optreden gaat zonder onderbrekingen en is gedaan voordat het echt indruk heeft kunnen maken. De podiumervaring moet nog even groeien en dan staat het ongetwijfeld als een stevig huis, want de albums van het drietal zijn erg sterk.

Cameron Mesirow zegt flink geschrokken te zijn van de voorgaande groep op het podium, waarna ze vandaag met Glasser geprogrammeerd staat. De IJslandse electrogroep Berndsen heeft de schattige Amerikaan duidelijk aangeslagen. De meeslepende vocalen van de singer-songwriter worden op haar debuutalbum Ring vergezeld door organische instrumentatie, zoals strijkers, houtblazers, bas, en een breed scala aan percussie. Maar vandaag zijn het harde beats die de nummers bijstaan. ‘Ik had het de hele dag koud, maar ik begin het nu eindelijk warm te krijgen’, roept het opkomende talent wanneer ze druk aan het dansen is. Het publiek dans voorzichtig mee met de nieuwe nummers.

Met het tweede wapenfeit In the Pit of the Stomach gaat We Were Promised Jetpacks momenteel langs de podia. De Schotse indierockband begint met ‘It's Thunder And It's Lightning’ en het publiek reageert uitbundig; shirts worden uitgetrokken, er wordt hevig gesprongen en vanaf de eerste noot meegezongen. Ook bij de mollige frontman Adam Thompson stromen de zweetdruppels hevig over zijn voorhoofd terwijl de nummer worden opgedreund. Het viertal heeft geen tijd voor small talk en zonder onderbrekingen krijgen we een mix van zoveel mogelijk nieuwe en oude nummers voorgeschoteld. Met de hoeveelheid gitaren is het misschien de vreemde eend in de bijt, maar het publiek eet uit de hand.

De Engelse draaitafelheld Aaron Jerome is doorgebroken met mixwerk (Radiohead, Basement Jaxx en Underworld), maar kwam onlangs als SBTRKT met zijn eigen titelloze debuutplaat. De zanger Sampha is vandaag meegebracht voor de vocalen en is opvallend arrogant voor een gastzanger. De Engelsman heeft geen moeite met het veelvuldig aanspreken van de geluids- en lichtman, want het tweetal speelt het liefst gewoonweg in het donker. Het gemaskerde duo krijgt veel mensen aan het dansen en de zaal is een bewegende drukke massa. Het is duidelijk dat iedereen een glimp wilt meepakken van de nieuwe sensatie, maar hierdoor is het soms wel even ergeren aan de duwende massa met mensen.

12345

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

1234567891011121314
Orphic Oxtra foto Iceland Airwaves 2011 Orphic Oxtra foto Iceland Airwaves 2011 Orphic Oxtra foto Iceland Airwaves 2011 Orphic Oxtra foto Iceland Airwaves 2011 Lockerbie foto Iceland Airwaves 2011 Lockerbie foto Iceland Airwaves 2011  foto Iceland Airwaves 2011  foto Iceland Airwaves 2011 Our Lives foto Iceland Airwaves 2011 Blaz Roca foto Iceland Airwaves 2011 Blaz Roca foto Iceland Airwaves 2011 Emmsjé Gauti foto Iceland Airwaves 2011

1234567891011121314

METAL FEMALE VOICES FEST 2011Vrouwen en metal! Een prima combinatie natuurlijk en daarom trokken wij naar...

FESTYLAND 2011 Dit jaar werdt festyland weer gehouden op 14,15,16 oktober 2011 te Volkol....