VERSLAG: Landje van Pop 2012

Festivalinfo was aanwezig op Landje van Pop 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 10 foto's.

Landje van Pop 2012

Naast de veertien officiële bevrijdingsfestivals vindt op zaterdag 5 mei ook Landje van Pop plaats. De vijfde editie van een kleinschalig bevrijdingsfestival in een kleine gemeente, met grote namen. Het feest vind plaats in Enkhuizen op het Dirk China plein, met onder meer Intergalactic Lovers en Mr. Polska.

Een nieuwe locatie waar men voor vreesde. Voor de komende twee jaar verhuist het Landje van Pop namelijk van het Landje van Top naar het Dirk China Plein, in verband met een restauratie. Van een sfeervolle, geschiedenisrijke omgeving naar een geïndustrialiseerd terrein.
De organisatie beloofde van te voren het goed te maken met de aankleding, en dat is ze goed gelukt ook. Met genoeg kleurrijke attributen als opgeblazen bloemen en graskleurige vloerkleden en een tent zo groot dat die ruim tachtig procent van het terrein beslaat is er niks te merken van de mogelijke gevolgen.

Waar het in andere delen van het land koud en regenachtig is, is het in Enkhuizen mooi weer met zon en niet al te lage temperaturen. Maar het gaat natuurlijk om de muziek. Eerdere edities waren Moss, Kensington, Alamo Race Track en Kraantje Pappie al aanwezig, maar ook dit jaar houdt het festival zijn reputatie hoog. The Secret Love Parade, Kroons, Palio SuperSpeed Donkey, Rats on Rafts, Vadoinmessico, By the Rivers, Intergalactic Lovers en Mr. Polska maken deel uit van de line-up.

De doelgroep die op het festival afkomt is gevarieerd. Van jong tot oud en van skate tot kak, en zelfs jonge ouders met hun babies zijn aanwezig. Tot huilens aan toe, letterlijk.

Vier jonge jongens met een gemiddelde leeftijd van nog geen zestien jaar betreden in de middag het podium: Palio Superspeed Donkey. Vier Amsterdamse jongens die in mei 2011 de band ´Palio SuperSpeed Donkey´ beginnen en met hun debuut EP ' Wateramp' gelijk tweemaal op Into The Great Wide Open spelen. Klinkend als jonge Arctic Monkeys valt de band goed in de smaak bij het publiek. De muziek van Palio SuperSpeed Donkey ligt in het gehoor alsof ze al jaren in de Top 40 staan. Helaas werkt het geluid, bij geen enkele act, niet optimaal waardoor de muziek niet volledig tot zijn recht komt. Zelf hadden ze het duidelijk naar hun zin: "Vet leuk hier, bedankt Enkhuizen!".

Vadoinmessico klinkt als een mix van Moss en Crystal Fighters. De muziek zit goed in elkaar, maar waar de band omschreven wordt als 'psychedelische freak folk' denkt het publiek van Landje van Pop er ook zo over. De band durft op een juiste manier te experimenteren met muziek, maar de twee Italianen, een Oostenrijker, een Mexicaan en een Brit weten de luisteraar maar moeilijk vast te houden. Ze hebben een ideaal festivalrepertoir, maar op dit festival wordt dat wel een beetje ondergewaardeerd.

De reggae groep By The Rivers bestaat amper twee jaar, maar met inmiddels twee EP's en single 'One Word' weten ze al aardig succes te boeken. Zo stonden ze eerder in het voorprogramma van The Slackers en Fun Lovin' Criminals. Vandaag staan ze, naast het bevrijdingsfestival in Groningen, op het Landje van Pop. Reggae zoals reggae moet zijn, dat is By The Rivers. In tegenstelling tot andere acts weet hier wel iedereen de muziek te waarderen. Vrolijke muziek waar iedereen wel iets mee kan.

In de media vaak vergeleken met Feist, PJ Harvey en de Yeah Yeah Yeahs, maar Intergalactic Lovers heeft eigenlijk geen vergelijkingen meer nodig. Indie pop in de vorm van melodieuze/intieme/avontuurlijke rockmuziek. Single 'Fade Away' neuriet iedereen binnen een paar seconden mee, maar op een vast ploegje na trekt de groep geen grote getalen mensen aan die speciaal komen luisteren. Zangeres Lara staat er wel een beetje verdwaald bij, maar dat is niet zo gek als ook hier het publiek niet echt meegeeft.

Mr. Polska , is een grote hit en is deze zomer op allerlei festivals te vinden en 26 mei zelfs in Paradiso. Niet bepaald aansluitend op het hoge alternatieve gehalte van de avond, maar qua show zeker een hoogtepunt. Eindigend met zeker acht man op het podium, een lasershow en één grote pit beleeft iedereen een mooie afsluiting. Iedereen kan zeggen over de beste kleine man wat hij wilt, maar Dominik Wlodzimierz Groot uit Bydgoszcz weet wel het publiek in beweging te brengen. Iets wat maar weinig voorkomt op de rest van de avond. Wanneer hij ook nog een “Waar is het feestje?! Hier is het feestje!” sample in de show gooit is het feest helemaal compleet. Afgaand op de aanwezigen een mooie afsluiter van een muzikaal hoogwaardige avond.

Landje van Pop is een bevrijdingsfestival waar het nuchtere West-Friesland trots op mag zijn. Een evenement dat buiten de lijnen durft te tekenen komt hier niet vaak voor, maar als ze het doen dan doen ze het in ieder geval met een goede programmering.

FOTOGRAFIE: Marcel Kamphuis

Rats on Rafts foto Landje van Pop 2012 Rats on Rafts foto Landje van Pop 2012 Vadoinmessico foto Landje van Pop 2012 Vadoinmessico foto Landje van Pop 2012 By The Rivers foto Landje van Pop 2012 By The Rivers foto Landje van Pop 2012 Intergalactic Lovers foto Landje van Pop 2012 Intergalactic Lovers foto Landje van Pop 2012 Mr. Polska foto Landje van Pop 2012 Mr. Polska foto Landje van Pop 2012

BEVRIJDINGSFESTIVAL OVERIJSSEL 2012Bevrijdingsfestival Overijssel in Zwolle is uitgegroeid tot een van de...

LIFE I LIVE FESTIVAL Met het Life I Live festival wordt in Den Haag de nacht voor Koninginnedag...