VERSLAG: Dour 2006

Festivalinfo was aanwezig op Dour Festival 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 38 foto's.

12345

Eerste dag – donderdag 13 juli 2006

Terwijl de inwoners van Dour (provincie Henegouwen in Zuid-België) het plaatsje uitvluchten, trekken mensen van allerlei andere landen er juist heen. Hier vindt namelijk het gelijknamige vierdaagse festival plaats; jaarlijks terugkerend sinds 1989 en momenteel op zijn hoogtepunt!

Dour is het enige grote festival in België dat niet door Clear Channel Entertainment (de Belgische Mojo Concerts) wordt georganiseerd. Dit betekent goedkope(re) ticketprijzen en gedurfde(re) namen. In tegenstelling tot Jan Smeets heeft dit festival geen headliners nodig. In plaats van gevestigde namen staan er juist kleine binnen- en buitenlandse namen die net dat zetje in de rug nodig hebben. De zelfgekozen bijnaam voor Dour luidt dan ook 'European Alternative Music Event'.

In totaal staan er dit jaar meer dan tweehonderd bands op het programma, verspreid over maar liefst zes podia. En bovendien in de meest uiteenlopende genres. Zo doe je op het ene moment nog mee aan een Wall Of Death bij een metalband en zo sta je weer te bouncen op je favoriete hip-hop act. Dit jaar is er ook veel aandacht voor reggae. De organisatie had Desmond Dekker al geprogrammeerd, maar helaas overleed de man die de reggae eerder uitvond dan Bob Marley deze lente. Naast een tribute was er dan ook een groot aantal reggae-bandjes die hem memoreerden.

Vandaag is een dag met vooral veel dance-acts en britpopbands. Hoewel de mensen van Wir Sind Helden helemaal niet Brits zijn, passen ze goed in het straatje. In eigen land (Duitsland) speelt de band voor stadions, maar vandaag nemen ze genoegen met een goed gevulde tent. De band heeft het net als het publiek erg naar zijn zin. Volgend jaar terug, maar dan wat later geprogrammeerd als je het mij vraagt!

Aan het begin van de avond speelt Art Brut. Vijf jongens die we vorig jaar al op Pukkelpop en Lowlands konden zien. De verslagen over deze twee festivals op Festivalinfo bewijzen dat de meningen over deze band verdeeld zijn. Toch doen de jongens hun best op het podium. Naast de tekst zit zanger Eddie Argos ook vol met humor. Tijdens zijn nummers vreest hij dan ook niet om te gaan touwtjespringen met zijn het snoer van zijn microfoon.

Dour hebben jullie zin in een feestje?” is de vertaling van de aankondiging voor de volgende band. Wie deze vraag met een 'Ja' kan beantwoorden, staat op de goede plaats, want de jongens van de Infadels gaan beginnen. De band reist stad en land af om hun plaat 'We Are Not the Infadels' te promoten. Dat de band erg sterke nummers heeft, bewijzen ze met hun opener 'Love Like Semtex'. Dat ze ook minder sterkere hebben, blijkt echter als de show op helft zit. “It’s the first day of the festival so you guys have plenty of energy!” geeft zanger Bnann Watts als commentaar, wanneer hij merkt dat het een beetje inzakt. De band eindigt met hun cover van 'Steady As She Goes' (The Raconteurs). Voor mensen die de band eerder hebben gezien geen verrassing, voor anderen een leuk feestje.

Niet zo goed geïnformeerd (en geïnteresseerd?) is zanger Paul Smith van Maxïmo Park. “Which day of the festival is this?” vraagt hij. Ook muzikaal gezien is het allemaal niet erg verrassend. Dit terwijl er zoveel ophef is over deze band in de Nederlandse pers.

Terwijl Dj Planet Pendulum nog bezig is, horen we al aankondigingen voor de volgende act: “Andy C is up next!” De Britse Andrew Clarke behoort tot één van de meest populairste drum ’n bass-acts van dit moment. Het staat dan ook behoorlijk vol en zelfs buiten de tent staan mensen mee te dansen. Jammer is de MC die de hele tijd “Give it up for Andy C!!” door de beats heen loopt te roepen.

De afsluiter op het hoofdpodium is vandaag Primal Scream. “Are you okay motherfuckers?” vraagt de zanger voordat ze beginnen. In tegenstelling tot de andere acts doet deze band geen moeite om wat Franse woordjes in te studeren en houden ze het bij hun lekkere rockmuziek. Rockmuziek die geïnspireerd is op grootheden zoals The Rolling Stones. Totdat Dour zich een act als deze kan veroorloven, nemen wij maar genoegen met Primal Scream. Lekker optreden!

De volgende act om te bezoeken is Junkie XL. Het is dag één op het festival en we moeten in de Club Circuit Tent zijn. De twijfel slaat direct toe. De tent is klein en tóch maar half vol. Zijn we hier écht bij Junkie XL? Met in zijn hand een half biertje komt Tom “Junkie XL” Holkenborg het podium op lopen. Het biertje wordt rustig op het mengpaneel gezet en de eerste beats kunnen beginnen. In plaats van saai met een koptelefoon op zijn platen wat heen en weer te draaien, gaat Tom helemaal los. Maar waarop? De beats klinken als inspiratieloze, platte house. Verveeld draaien we ons om en lopen net als veel anderen naar iets anders…

12345

1234
Apocalyptica foto Dour 2006 Apocalyptica foto Dour 2006 Apocalyptica foto Dour 2006 Black Bomb A foto Dour 2006 Black Bomb A foto Dour 2006 Black Bomb A foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 Infadels foto Dour 2006

1234

METAL AGAINST CANCERHelaas was de schrijver van deze recensie door omstandigheden iets later bij...

NORTH SEA JAZZ 2006 Natuurlijk is de belangrijkste gebeurtenis in North Sea Jazz-land dit jaar de...