VERSLAG: Metal Against Cancer

22 juli in Café Dormibella & Café De Rockz te Leidschendam

Helaas was de schrijver van deze recensie door omstandigheden iets later bij Metal Against Cancer dan de planning. Volgens de bezoekers die de eerste drie bands wel gezien hebben, was vooral Last Breath Denied de moeite waard. Wat me opvalt als ik binnenkom, is het geringe aantal bezoekers. Op het drukste moment lopen er, inclusief personeel, ongeveer vijftig mensen rond. Misschien is de geringe reclame die voor het festival gemaakt is hier debet aan?

Violent Assault is de eerste band die ik te zien krijg. Volgens het affiche maakt deze band trashmetal. Helaas is het meer trash dan metal. Er staan dan ook weinig mensen te kijken. Er moet gezegd worden dat de band ook niet alles mee heeft. Het geluid staat slecht afgesteld en de belichting gaat nergens over. Het lijkt wel of de band zich laat beïnvloeden door deze omstandigheden, want echt strak wordt er niet gespeeld. Al met al komt het nogal rommelig over. Hopelijk hebben ze gewoon hun dag niet.

Op de volgende band moet het publiek bijna een uur wachten. Volgens bronnen uit het publiek schijnt de band erg goed te zijn. Hopelijk is het licht en geluid dit keer wat beter afgesteld dan bij Violent Assault. Gelukkig klopten de verhalen die ik hoorde: Dead By Dawn is een feestje! Meteen vanaf het begin spat de energie ervan af en algauw is het duidelijk dat deze gasten behoorlijk wat ervaring hebben. Voor het eerst vandaag is het iets drukker in de zaal en zelfs de mensen die aan de bar hangen komen even een kijkje nemen. Deze band is echt het hoogtepunt van de avond. Ze spelen strak, hebben goeie nummers met veel tempowisselingen en harde riffs worden prettig afgewisseld met melodieuze stukken. Vaak missen dit soort bands een drummer die lekker strak speelt en waarbij je meer hoort dan slechts een duidelijke dubbelbass. Deze drummer heeft het gelukkig allemaal. Ja, Dead By Dawn staat als een huis! Een genot om naar te kijken dus. Helemaal omdat het licht licht en geluid wonderbaarlijk genoeg blijken verbeterd.

De volgende band die moet spelen is de folkmetalband Heidevolk. Volgens de organisatie moeten ze nog meer spektakel opleveren dan Dead By Dawn, dus dat belooft wat! Wanneer Heidevolk het podium betreedt, vraag ik me toch sterk af waar ik beland ben. In het historische themapark Archeon misschien? Maar goed, we komen voor de muziek. Deze weet me echter niet beroeren. Naast dat ik niet het gevoel heb dat de gespeelde nummers ergens over gaan, zingt de zanger erg onduidelijk. Ik had vernomen dat hij in het Nederlands zou zingen, maar het kwam zelden voor dat ik iets verstond. Ook werd er vooraf aan het concert beloofd dat er violisten in de band zaten, deze zijn echter nergens te bekennen. Na nog wat enkele nummers met eentonig riffs te hebben aangehoord, kom ik tot de conclusie dat Heidevolk niet veel anders gaat klinken. Ik wacht het einde van de set dan ook niet af. Wat jammer dat het festival zo wordt afgesloten!

Hopelijk heeft Metal Against Cancer ondanks de toch wat magere opkomst nog wat opgeleverd voor de KWF Kankerbestrijding. Hoewel het te merken was dat de organisatie moeite had met de grootte van het evenement, stak het redelijk in elkaar. Zelfs de slechte start met het licht en geluid werd adequaat opgelost.

MEGA BEACH HAPPENINGIn deze laatste week van juli kent Nederland de tweede hittegolf van 2006....

DOUR 2006 Terwijl de inwoners van Dour (provincie Henegouwen in Zuid-België) het...