VERSLAG: Cult & Tumult Festival 2006

Festivalinfo was aanwezig op Cult & Tumult Festival 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Cult & Tumult Festival 2006

Het festival Cult en Tumult is een gratis festival om het begin van het nieuwe culturele seizoen van Veldhoven in te luiden.

Vrijdag 22 september
Tears of Valiance zal op het grote podium voor Odeon een unplugged optreden geven. De band bestaat ongeveer twee jaar en heeft in het recente verleden een bezettingswisseling doorgemaakt op het zangvlak. Een wijziging die de sound ten goede komt. Ook de nieuwe gitarist is een welkome toevoeging. Overigens is er weinig unplugged aan het optreden van deze, zoals ze het zelf omschrijven, melodische metalband. Of het moet de man achter de knoppen zijn geweest, die er door mensen uit het publiek op attent moest worden gemaakt dat er twee bandleden voor een dichte microfoon stonden te zingen.

Stefan Schill, een zeventienjarige gitarist uit Dordrecht laat zijn held Stevie Ray Vaughan op indrukwekkende wijze tot leven komen in de tent op het Meiveld. Hij wordt bijgestaan door een prima band waarin de uitstekende ritmesectie een zeer solide blok vormt. Deze laatste creëert voldoende ruimte voor solowerk van de toetsen en natuurlijk voor Schills Fender Telecaster. Door dit alles groeit Schill uit tot misschien wel de revelatie van deze tiende Cult en Tumult en biedt hij een welkom tegenwicht aan de moderne computermuziek.

Over herleven gesproken: rock & roll never dies! Eindhovens rock & roll-legende Mac Taple doet zichzelf herleven op het Meiveld. Nog steeds wordt niet alleen gekozen voor de eenvoudige recht-toe-recht aan rock & roll-deuntjes, maar wordt ook het meer uitdagende werk niet geschuwd. Mac Taple kan nog wel even mee.

De eerste fans zijn ’s middags al aanwezig op het plein bij Odeon. Om kwart voor elf begint Within Temptation aan hun voorlopig laatste optreden in Nederland. Zoals te verwachten, maakt de band gebruik van veel visuele effecten, rook en vuur. Na een aarzelend begin van zangeres Sharon wordt er een solide show neergezet die de fans, ondanks enkele slippertjes, ongetwijfeld tevreden zal hebben gesteld.

In de Schalm sluit Kayak de eerste, volledige dag van deze tiende Cult en Tumult-editie af met een fantastisch concert. Geen bombarie op het podium hier, maar een aantal rasmuzikanten die vol overgave hun kunnen ten toon spreiden. Als je voor het visuele aspect naar een Kayak-concert gaat, kom je bedrogen uit, want het oogt allemaal nogal statisch op het podium. Maar wat kunnen die gasten muziek maken! Een perfecte bloemlezing uit het repertoire door de jaren heen, uiteraard afgesloten met het fantastische ‘Ruthless Queen’. En weg zijn ze weer.

Zaterdag 23 september
Ondanks het prachtige weer is de tent ook weer behoorlijk gevuld bij het optreden van de Amazing Stroopwafels met hun absurdistische teksten. Het lijkt erop dat de Rotterdammers toch wat moeite hebben om echt contact te maken met het Veldhovense publiek. Desondanks wacht er aan het slot van het optreden een warm applaus.

Betty Blue sluit het middagprogramma op het Meiveld af. Deze Eindhovense band is zonder meer één van de betere coverbands van ons land. Waar ze ook spelen, de band slaagt erin een band met het publiek op te bouwen die resulteert een in opzwepende wisselwerking. Een feest van herkenning voor de wat oudere luisteraar, aangevuld met voldoende eigenheid om het geen koele kopie van de originele muziekstukken te laten zijn. En dat verklaart waarom ze al twintig jaar bestaan. En ze zijn nog lang niet klaar!

I.O.S. foto Cult & Tumult Festival 2006 I.O.S. foto Cult & Tumult Festival 2006 LEFT foto Cult & Tumult Festival 2006 LEFT foto Cult & Tumult Festival 2006 Beef foto Cult & Tumult Festival 2006 Beef foto Cult & Tumult Festival 2006 Within Temptation foto Cult & Tumult Festival 2006 Within Temptation foto Cult & Tumult Festival 2006 Within Temptation foto Cult & Tumult Festival 2006

ROCKING THE BLUES 2006Het is alweer de zevende editie van de jaarlijkse Bluesnight in het CCOG in...

BAZAR CURIEUX 2006 Door de sluiting van de Rotterdamse Nighttown, kon Bazar Curieux dit jaar...