VERSLAG: Fortarock 2013

Festivalinfo was aanwezig op Fortarock 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 47 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

Fortarock XL 2013

Fortarock is in vijf edities uitgegroeid van underground metalfestival met headliners als Satyricon en Moonspell, tot het grootste metal festival van Nederland met Rammstein hoog bovenaan het affiche. Naast Rammstein staan er nog enkele grote namen als Volbeat en Motörhead, maar ook hardere namen als Amon Amarth en Hatebreed.

Delain opent het hoofdpodium. Zangeres Charlotte Wessels is over het hele terrein te horen en voor het podium hebben zich al duizenden mensen verzameld. Een jaar geleden bracht de band haar vierde album We Are The Others uit waarmee het vijftal inmiddels aardig bekend wordt.

In de Monster Energy tent staat de Noorse formatie Enslaved, alweer voor de vierde keer in een jaar tijd in Nederland. De laatste plaat Riitiir is iets melodieuzer dan het eerdere werk en dat is tijdens het optreden goed te horen. Opvallend is dat de de grote tent helemaal gevuld is voor deze band die doorgaans niet in de grotere zalen van het Nederlandse clubcircuit komt.

Om logistieke redenen is Five Finger Death Punch vervangen door Nederlands trots Textures. Dat is natuurlijk erg fijn. Voor de Brabantse groep is het een van hun grootste optredens tot op heden en de energie spat er dan ook vanaf. Om kennis te maken met het grotere publiek heeft het zestal een greep van het beste uit hun carrière gepakt met enkele nummers van allerlei albums. Voor liefhebbers een fantastisch optreden, maar de gemiddelde Rammstein aanhanger zal wellicht wat moeite hebben met de snelle progressieve metal.

Op het kleine Jägermeister podium trapt Entombed even later af. Na zes jaar hebben de Zweden eindelijk een nieuw album opgenomen dat later dit jaar uit komt. Tot die tijd mogen we het nog doen met de vele klassiekers die de death ’n roll band heeft, zoals ‘I For An Eye’ en ‘Wolverine Blues’ en uiteraard ‘Left Hand Path’.

“The signs say no crowdsurfing? You have Motörhead, Volbeat and us! This is a rock & roll festival! You can do whatever you want!” Airbourne geeft vandaag ver uit het meest energieke en wilde optreden. De Australiërs dagen het publiek uit om los te gaan terwijl de band zelf het podium af breekt. Moshpits, crowdsurfers, headbangers; dit optreden heeft het allemaal. Gedurende het optreden weet zanger Joel O’Keeffe tientallen meters langs het podium omhoog te klimmen ondanks tegenstribbelende security: fuck the rules, rock & roll, Airbourne!

Na vijftig minuten begint op hetzelfde hoofdpodium hun genre genoot: “We are Motörhead, and we play rock & roll” galmt door het Goffertpark. Lemmy & Co verrassen het publiek geen moment en vuren een uur lang bekend werk op het publiek af. Ideaal om ondertussen een maaltijd en een drankje te nuttigen, getuige de wat langere wachtrijen voor de verschillende eettentjes.

Op Fortarock speelt viking metal band Amon Amarth de eerste festivalshow van 2013. Het publiek is getuige van het live debuut van het titelnummer op het komende album Deceiver Of The Gods. Ondanks wat geluidsproblemen gedurende het uur weten de Zweden het publiek moeiteloos mee te laten zingen met bekend werk als ‘Guardians Of Asgaard’ en ‘With Oden On Our Side’.

Twee jaar geleden speelden ze in Ahoy, vorig jaar hadden ze pauze, dit jaar zijn ze terug met een nieuwe plaat op zak. Volbeat uit Denemarken is in hoog tempo gegroeid tot hoofdact op festivals en mag op Fortarock het plekje voor Rammstein vullen. Sinds kort heeft de band een nieuwe gitarist, ex-Anthrax lid Rob Caggiano. De band lijkt er vandaag echter niet veel zin in te hebben. Waar de band bekend is geworden met energieke optredens blijft het vandaag wat rustig op het podium. Daarnaast staat er een harde wind waardoor veel mensen weinig konden horen van het optreden. Naast het bekendere werk als ‘Sad Man’s Tongue’ en ’16 Dollars’ werden er een aantal nummers van de nieuwe plaat gespeeld als ‘Lola Montez’. Ook bracht de band een groet aan Jeff Hanneman, met een korte cover van Slayer’s Raining Blood.

Wanneer Rammstein aftrapt staat het veld vol. Velen zijn vandaag puur voor deze band gekomen. Fortarock is het eerste festivaloptreden van een korte tour en de band oogt nog fris. Ook is het geluid overal prima te horen, in tegenstelling tot eerdere optredens op het hoofdpodium vandaag. De Duitsers laten het nieuwere werk vandaag een beetje links liggen en richten zich vooral op ouder materiaal zoals ‘Wollt Ihr Das Bett In Flammen Sehen’, ‘Asche Zu Asche’, ‘Du Riechst So Gut’ en ‘Bück Dich’ met de wel bekende voorbinddildo-act.

Alle bekende attributen die Rammstein gebruikt bij concerten zien we ook terug bij de festivalshow: grote metalen constructies boven het podium, vuurwerk op en rond het podium, brandende microfoons, vlammenwerpers op het podium, op de gezichten van bandleden en iemand die in een brandend pak over het podium rent. De festival show doet geen moment onder voor een concert.

Wanneer na een ruim uur de show afgelopen lijkt komt de band na enkele minuten terug met een akoestische versie van ‘Mein Herz Brennt’ om vervolgens te sluiten met ‘Sonne’ en ‘Pussy’. Opvallend afwezig in de setlist zijn enkele hits als ‘Amerika’, maar met zoveel hits kunnen ze nou eenmaal niet alles spelen in deze wervelende show die met anderhalf uur veel te kort duurt. Rammstein sluit Fortarock 2013 groots af en laat zien dat ze een perfecte show kunnen geven.

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

1234
AmenRa foto Fortarock 2013 AmenRa foto Fortarock 2013 Delain foto Fortarock 2013 Delain foto Fortarock 2013 Delain foto Fortarock 2013 Delain foto Fortarock 2013 Enslaved foto Fortarock 2013 Enslaved foto Fortarock 2013 Enslaved foto Fortarock 2013 Enslaved foto Fortarock 2013 Textures foto Fortarock 2013 Textures foto Fortarock 2013

1234

RETROPOP 2013Voor Retropop 2013 wist de organisatie de mannen van Status Quo & Chic naar...

Vestrockvdweek