Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 39 foto's.

Naar het Rock Werchter 2013 - dag 1 verslag
Naar het Rock Werchter 2013 - dag 3 verslag

VERSLAG: Jasper Wognum

Dag 2

Helaas is ook vandaag de zon nog niet zichtbaar. Dat mag de pret niet drukken, want er staat ons weer een vol programma te wachten.

Charles Bradley heeft zich zijn show meer eigen gemaakt. Was hij enkele jaren geleden nog vooral een James Brown act, nu komt het tenminste over als iets van hemzelf. De schreeuwen en maniertjes zijn er nog, maar de band is beter op hem en elkaar ingespeeld. Ondanks het vroege tijdstip werkt hij zich behoorlijk in het zweet. Weet hij trouwens wel hoe laat het is? Hij corrigeert zijn eigen "Goodnight!" met "good evening". Ach, iedereen lijkt van hem te houden en daar geniet hij met volle teugen van.

De muziek van Gary Clark Jr. klinkt op cd wat gladjes, maar zijn bluesrock is live ruig genoeg om te boeien. Hij gaat tekeer als een springlevende Stevie Ray Vaughan en een soulvolle Hendrix. Na een tijdje wordt het wel wat veel van hetzelfde en neemt de aandacht af. Als Gary zijn geleende geluid meer eigen kan maken komt dat wel goed. Hij kan in ieder geval met zijn gitaar overweg.

Angel haze heeft dezelfde kwaal als de meeste andere vrouwelijke rappers. Monotoon met een hoog stemgeluid rappen zit dicht tegen de irritatiegrens aan. Ze is er wel degelijk heel goed in. Het gaat in een verbazingwekkend tempo en met krachtige intonatie. Als je haar verschijning in je opneemt verwacht je eerder een slap r&b zangeresje. Haar teksten zijn stevig en verhalen over haar eigen ellende. Je kunt beter niet in een verbale ruzie met haar verzeild raken.

Voorbereiding is het halve werk, dus Lianne La Havas komt op in een kleurig Rock Werchter tenue. Ze start extreem breekbaar met 'No Room For Doubt'. Alleen op het podium met gitaar. Vervolgens komt een uitstekende band haar ondersteunen. Wat is zij ongelooflijk goed geworden. Ze kan mooi diep laag zingen en heel soulful uithalen. Er lijkt altijd een reserve in haar stem te zitten, tenzij ze er bewust voor kiest om over de top te gaan. Je bent echt van staal als je geen tranen in je ogen krijgt van 'Gone'. Een prachtig optreden op het snijvlak van soul en folk.

Er zijn zeer pikante fotos van Kesha beschikbaar op het internet. Dat is behoorlijk goed voor een carriere blijkt telkens weer. Een foto waarop ze haar eigen borsten vasthoudt terwijl het verse zaad van haar minnaar op haar buik prijkt is helaas stukken interessanter dan haar hele oeuvre. Dat probeert ze te verbloemen met een uitbundig geile show. Gelukkig voor Kesha zijn daar heel wat ramptoeristen op afgekomen. "I was very excited by this butthole party, so I wrote a song about it." Ah, vandaar..

The Hives zijn nu al zo vaak op Werchter geweest dat de opkomst het nu een beetje laat afweten. Pelle doet wat hij altijd doet en wij doen vrolijk mee. De overdreven arrogantie van de zanger in combinatie met de grappen en grollen van de band doen het nog steeds prima. Het nieuwtje is er wel echt af nu en het wordt tijd dat de Zweden zichzelf opnieuw uitvinden, of even een Bloc Party'tje doen.

The Script heeft het naar haar zin op het hoofdpodium en de meisjes op het veld zingen gepassioneerd mee met de zoete liedjes van de Ierse charmeurs. De band blijkt het in zich te hebben om uit te groeien tot een van de grote mainstage acts.

Wat verwacht je van Major Lazer? Na het optreden in Paradiso enkele maanden geleden niets anders dan knallen. Dat doet producer Diplo dan ook met zijn bonte gezelschap. Tot ver buiten de tent gaat het helemaal los. Dancehall stijlen gemengd met stevige beats. Geen gooi naar een prijs van de muziekjury, maar voluit voor de publieksprijs gaan. Die halen ze met vlag en wimpel binnen bij de kolkende massa.

Richard Hawley mag met zijn folky rock het energieniveau van 11 naar 7 terugbrengen. "This one is about flying a kite, which sounds a bit boring, but not if you're on acid." Zijn songs zijn in eerste instantie verraderlijk ingetogen. Vrijwel zonder uitzondering gaat de band echter los in een psychedelische rockorgie in elk nummer. Geheel in lijn met zijn meest recente album. Zeker de moeite waard om even te gaan kijken als je hem ergens treft deze zomer.

De vier fransmannen van C2C zijn turntablists. Hun instrumenten zijn dus draaitafels. Ze scratchen over bestaande tracks, maar helaas op vrij laag volume. Die tracks zijn niet de meest memorabele hiphop, beeakbeat en house werkjes. Het kost enige moeite om geboeid te blijven, totdat ze een ode aan de Beasty Boys brengen met 'Intergalactic'. Dat is de essentie van een goede dj. Weten waarmee en wanneer je de dansvloer moet voeden.

John Legend zet een soulshow neer die kan concurreren met weilen Luther Vandross. Hij kan wel veel beter piano spelen. Minpuntje is dat zijn eigen stem zo hard staat in verhouding tot de muziek dat die een beetje een brei wordt. Desondanks een lekkere soulshow die menig damesslipje op absorberende kwaliteiten test. Helaas is hij door zijn verloving het stadium van zichtbare opwinding op het podium gepasseerd, want dat gaf zijn show net die extra dimensie.

Kings Of Leon lijkt hun greatest-hits-stadiontour-fase gelukkig weer voorbij. Aan het begin van de setlist zijn slechts een op de vijf nummers van hun doorbraak cd Only By The Night. De lichtshow lijkt er vooral op gericht om zo min mogelijk te zien van wat erop het podium gebeurt. Op alle mogelijke manieren verblinden grote lampen het publiek. Wat overblijft is de wat hoekige rockband die jaren geleden vroeg in de middag op Werchter stond, maar dan beter en met een zak vol meezing hits. Ze zijn weer zichzelf, maar daarmee weer een stukje verder verwijderd van de stadionact die ze eventjes leken.

Ben Howard is inmiddels een echte publiekslieveling en mag daarom The Barn afsluiten. Hij doet het goed, al lijkt hij een beetje verlegen en ingetogen. Dat maakt de kudde vrouwen in de tent natuurlijk niets uit. Ze waren immers al goed opgewarmd door mijnheer Legend. Zijn songs komen sterk over inclusief 'Keep Your Head Up' natuurlijk. Je zou bijna vergeten dat hij eigenlijk nog maar weinig materiaal voor handen heeft.

De strijd is allang gestreden, maar Blur laat graag nog eens horen dat ze beter zijn dan Oasis. Het materiaal van Damon Albarn, die inmiddels alweer 45 is en zijn band staat nog steeds als een huis. De start met 'Girls And Boys' raakt direct de juiste snaar en het veld is los. Een lange rij opvallend goed klinkende songs volgt tot aan het hoogtepunt in 'Song 2'. Met een vriendelijk bedoeld "Goodnight fuckers!" zegt Damon de weide vaarwel.

FOTOGRAFIE: Paul Barendregt

1234
Angel Haze foto Rock Werchter 2013 - dag 2 Ben Howard foto Rock Werchter 2013 - dag 2 Blur foto Rock Werchter 2013 - dag 2 Blur foto Rock Werchter 2013 - dag 2 Blur foto Rock Werchter 2013 - dag 2 C2C foto Rock Werchter 2013 - dag 2 Charles Bradley & His Extraordinaires foto Rock Werchter 2013 - dag 2 Charles Bradley & His Extraordinaires foto Rock Werchter 2013 - dag 2 Gary Clark Jr. foto Rock Werchter 2013 - dag 2 The Hives foto Rock Werchter 2013 - dag 2 The Hives foto Rock Werchter 2013 - dag 2 John Legend foto Rock Werchter 2013 - dag 2

1234

ROCK WERCHTER 2013 - DAG 3Festivalinfo is dit jaar aanwezig op het Belgische Rock Werchter Festival...

rockwerchter2013logo