VERSLAG: Afrikafestival Hertme 2013

VERSLAG: Karst Jaarsma

Zaterdag

Al 25 jaar lang vindt in de Overijsselse plaats Hertme een Afrikafestival plaats. Het festival wist zich in deze lange geschiedenis te ontwikkelen tot het belangrijkste Afrikaanse evenement van Nederland. Op de jubileum editie presenteert de organisatie een overzicht van de hoogtepunten die Hertme in de voorbije jaren bezocht hebben.

Het festival, dat plaats vindt rond openluchttheater Hertme, is opgebouwd rond een kasteeltje. Dat geeft het kleinschalige evenement, met name ’s avonds, een sprookjesachtige sfeer. Alleen al de Afrikaanse eetstallen en winkeltjes zijn divers genoeg om jezelf een dag mee bezig te houden.

Het draait echter om de muziek en vandaag zijn het stuk voor stuk legendes die het podium beklimmen. Onder de overdekking van het openluchttheater kan iedereen op knusse wijze zitten en staan. Bassekou Kouyate laat horen hoe de Ngoni bespeeld moet worden. Het traditionele Afrikaanse instrument doet normaal gesproken dienst als begeleiding op de achtergrond. Kouyate leeft zich echter op Jimi Hendrix waardige wijze uit op het instrument. De fantastische stem van zijn zingende echtgenote laat je helemaal wegdromen.

Salif Keita lijkt het halverwege zijn optreden nodig te vinden om Bassekou Kouyate belachelijk te maken. Daarmee verliest de albino zienderogen aan sympathie. De Golden Voice Of Africa heeft er vandaag echter wel duidelijk zin in. Enthousiast werkt hij zich door zijn, met elektro doorspekte, setlist heen. De twee akoestische nummers doen echter terugverlangen naar zijn traditionele Afrikaanse band. De DJ is een vreemde eend in de bijt in Salif zijn band.

De Angolees Bonga heeft de eer om als enige artiest ooit drie keer op het festival te mogen staan. Zijn optreden onderstreept waarom. Met een fantastische stem en een heerlijke accordeon in de degelijke begeleidingsband speelt de zanger de perfecte soundtrack voor deze zomeravond.

Net zo relaxt is het optreden van Tony Allen. De voormalige drummer van Fela Kuti heeft nu een eigen band en geniet zichtbaar. Allen werkt zich door een jazzy afrobeat setlist heen. Tony Allen heeft dan niet de opgezweepte ritmes van de Kuti familie, de relaxte sfeer past heerlijk bij de avond. Het optreden vormt een heerlijke afsluiting van een fantastische wereldmuziek dag.

Afrikafestival Hertme presteert het al 25 jaar om zonder enige vorm van subsidie elk jaar een sterke line-up neer te zetten. Zaterdag bewees het festival nog jaren mee te kunnen. De gezellige sfeer, steengoede optredens en het fascinerende publiek maakt het festival tot een unicum in Nederland. Dan baal je er als ondergetekende van dat je enkel voor de zaterdag gekomen bent. Dit smaakt naar meer en volgend jaar wordt zeker het gehele weekend meegepakt.

ROCK FOR PEOPLE 2013Ruim 100 kilometer ten oosten van Praag, op een verlaten vliegveld net buiten...

DeWereldDraaitBuiten

DE WERELD DRAAIT BUITEN 2013 Dit jaar trok De Wereld Draait Door voor het eerst het Westergasterrein op...