VERSLAG: Incubate 2013

Naar het Incubate 2013 vrijdag verslag

VERSLAG: Bas van Poppel

Incubate

Maandag

In zijn eentje voor het podium staat DS10 Dominator, in de vorm van een jongen met een moderne gameboy. De opener van Stage01 op Incubate 2013 produceert muziek uit zijn Nintendo DS en staat een half uur lang druk met zijn stylus te tikken. Er zijn een paar mensen vroeg gekomen om deze eerste act te zien, maar het blijft verder rustig gedurende de set.

Spacerock trio White Hills uit New York mag de Kleine Zaal van 013 openen en doen dit met verve. De psychedelische stoner slaat goed aan bij het steeds talrijker wordende publiek. De aparte show die de band geven doen een beetje denken aan de films van Quentin Tarantino. De korte speeltijd van drie kwartier doet de band eigenlijk te weinig eer aan, White Hills is gewoon lekker.

R10T33R haalt zijn muziek uit de Gameboy Color. Samples live aan elkaar mixen op Gameboys, hoe mooi kan je het maken? Een half uur lang geeft de Tilburger een vette set 8bit breakcore weg, met de eerste dansende mensen voor het podium.

In Tilburg is Justin K. Broadrick geen onbekende meer; afgelopen jaren stond hij met zijn diverse projecten meerdere malen in de Kruikenstad met Roadburn 2012 als hoogtepunt, waar hij artist in residence was. Vanavond staat hij echter op het podium met zijn project Jesu. De verwachtingen waren vooraf hoog, na de positief ontvangen shows op Roadburn vorig jaar, maar worden vanavond niet waargemaakt. Dat de drummer er niet bij is en vervangen wordt door een drumcomputer is het ergste niet, maar Broadrick’s stem overtuigt vanavond geen moment. In een uur en een kwartier loopt de zaal langzaam leeg tot ongeveer de helft van het publiek nog over is.

Dinsdag

Onderdeel van de Incubate 2013 dinsdag is een grindcore avond in de Little Devil. De Franse formatie Whoresnation staat voor een klein publiek op te treden maar dat deert de band niet. De deathgrind van het viertal gaat hard en krijgt de nodige handen tegen elkaar. Dat we de Fransen niet kunnen verstaan, zelfs niet wanneer ze Engels proberen te praten, is bijzaak.

Het Zweedse The Arson Project is op tour met Whoresnation en heeft het tempo wat hoger liggen dan hun Franse vrienden. De bekende Zweedse deathmetal sound wordt vermengd met snelle grind wat resulteert in een gruwelijk beukend geheel met nummers als ‘Rest In Piss’ en ‘Good Morning Vietnam’. The Arson Project is de verrassing van de avond en steekt met kop en schouders boven de andere bands uit.

Jesus Cröst uit Rotterdam sluit de grind avond in Little Devil af met een optreden van twintig minuten waar meer nummers in zitten dan een 3 uur durende show van André Rieu. Nummers vernoemd naar (onbekende) voetballers, ‘Crust Ist Tot’ en meer herrie wordt afgevoerd op het volle zaaltje. Een prima afsluiter bij een gezellige avondje grinden.

Laat op de avond staat And So I Watch You From Afar uit Noord-Ierland in de Kleine Zaal van 013. Deze post/math indierockers zetten een bijzonder sterke show neer voor een bomvolle zaal. Dat de muziek instrumentaal is komt in dit geval de show ten goede en de emotie die te horen is uit de muziek zijn van het gezicht van gitarist Rory Friers die een ruim uur vol passie staat te spelen. Passie voor gitaren, ingewikkelde ritmes en perfect uitgewerkte nummers bezorgt het publiek op de dinsdag al een van de hoogtepunten van Incubate 2013.

Vrijdag

De ‘black metal friday’ in 013 is de vrijdagavond in 013 met (voornamelijk Noorse) black metal bands. Opener in de grootste zaal van het festival is Khold. Deze Noren gaan al een aardige tijd mee in de Noorse scene en spelen black & roll, vergelijkbaar met genre genoten Satyricon. De opvallende zanger van de band heeft een lekkere strot en weet met de rest van zijn band behoorlijk wat nieuwe fans te overtuigen van hun kunnen. Afwisselend en bijzonder is het niet, maar technisch perfect.

Gehenna uit Noorwegen is verantwoordelijk voor een paar albums die black metal op de kaart hebben gezet. Het werk dat de heren kunnen spelen is er divers en vanavond speelt de band afwisselend sneller blastwerk met rustige doom achtige nummers. De zaal is al ver vol maar de meeste mensen komen duidelijk voor de laatste bands, die een stuk populairder zijn.

Verbum Verus is een van de lokale bands op het black metal festival en klinkt een stuk rauwer en harder dan de bands op het hoofdpodium. Helaas staat het geluid in de Kleine Zaal niet erg goed waardoor het geluid vaak vervaagt tot een luid geruis.

Indie/folkers I Am Kloot uit Manchester staan vanavond in Theaters Tilburg met een theatershow. Ingetogen popliedjes worden aan elkaar gebabbeld door frontman John Bramwell, die maar al te graag met mensen uit het publiek praat gedurende de show. Instrumentaal klopt alles; van saxofoon tot drums, van gitaar tot synthesizers, alles klinkt perfect vanavond.

Een stuk harder is de afsluiter van de vrijdag avond: Immortal. Deze ‘Sons Of Northern Darkness’ zijn de gekroonde koningen van de Noorse black metal. Aangevuld met vuurwerk geven Abbath & co een ijzersterke show neer van 75 minuten. Klassiekers “One By One” en “Tyrants” kwamen uiteraard voorbij en Incubate werd bovendien getrakteerd op “Blashyrkh (Mighty Ravendark)” dat de band niet vaak meer live speelt. Tel daar een vuurspugende Abbath en zoveel mist dat de band soms niet te zien is vanuit de zaal bij op en het resultaat is een fantastische afsluiter van deze black metal avond in Tilburg.

FREEZE 2013Afgelopen zaterdag vond wederom het Freeze festival plaats in Leeuwarden....

Incubate Festival Logo

INCUBATE 2013 VRIJDAG De vrijdag van Incubate stond in de 013 volledig in het teken van het aller...