VERSLAG: Pinkpop 2014 - dag 1

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2014 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 32 foto's.

Naar het Pinkpop 2014 - dag 2 verslag

VERSLAG: Laura de Lange

Pinkpop Festival dag 1

Het is alweer de 45e editie van Pinkpop en dat moet goed gevierd worden. Volgens muziekkenners, liefhebbers en festivalgangers heeft Pinkpop de beste line-up van het festivalseizoen van 2014 te pakken en misschien wel de beste line-up van Pinkpop ooit. Met de komst van de legendarische band The Rolling Stones was de zaterdag in no-time uitverkocht en vlogen de 3-dagen kaarten de deur uit. Eindelijk is het zover en lijkt het weer, wat boven de dertig graden is, er ook zin in te hebben. Festivalinfo was hierbij om verslag te doen.
Pinkpop verwelkomt het publiek met een afscheid. Vorig jaar kondigde [b]Thé Lau[/b] aan dat hij ongeneselijk ziek bleek te zijn en dat Pinkpop en een optreden in de Heineken Music Hall zijn laatste optredens zullen zijn. Door de toon van dat het Thé Lau zijn laatste optreden zal zijn, is het optreden emotioneel en beladen. In een overvolle Brandbier-stage voelt het optreden heel intiem aan.
[b]Flogging Molly[/b] zorgt voor een vrolijke noot op Pinkpop. Deze Amerikaanse Punk-Folk band is ideaal voor een festival. Vanaf minuut één begint het publiek met de pit en het bier vliegt door het publiek heen. Met de zonnige temperaturen en de feestelijke tonen van Flogging Molly het goede recept voor een leuke festivalsfeer. Flogging Molly staat als een huis. Hoewel Floggin Molly de vrolijke toon zet op Pinkpop lukt het ze niet om een uur lang boeiend te zijn.
Op de 3FM stage speelt gitaar vitoroos [b]Joe Bonamassa[/b]. Joe Bonamassa heeft al meerdere keren in Nederland gespeeld, waaronder op North Sea Jazz Festival en de Heineken Music Hall. Joe Bonamassa is allereerst een fantastisch gitarist. Zeker wanneer hij blues speelt, is dat meeslepend en intens. Bij de rock kant van Joe Bonamassa is freakt Bonamassa erop los maar verslapt de aandacht echter wat meer. Het publiek is in tegenstelling tot Flogging Molly niet aan het springen en dansen maar stil staan en genieten. Joe Bonamassa is een geweldig muzikant en zijn show zit goed in elkaar. Het is zeker een aanrader om Joe Bonamassa live te zien maar het komt echter niet helemaal tot zijn recht op Pinkpop.
Van de een naar de andere gitaarvirtuoos speelt op de Main Stage [b]John Mayer[/b]. Bij het vorige optreden op Pinkpop was John Mayer grieperig maar daar heeft John Mayer bij dit optreden geen last van. John Mayer komt met een lach het podium op, wat uitzonderlijk is. Mayer zorgt met de blues en country gitaarsolo’s voor de stilte voor de storm van The Rolling Stones. Het lijkt wel alsof John Mayer twee kanten heeft. De John Mayer die de hitjes braaf speelt en de bluesgitarist John Mayer. De laatste van de twee is simpelweg geniaal. De solo’s die hij speelt bij onder andere ‘Slow Dancing in a Burning Room’ zijn rondweg schitterend. John Mayer is door zijn afwisseling in nummers en de rust die hij brengt een goede toevoeging aan de line-up van Pinkpop.
Dan de headliner waar de zaterdag en het hele festival van Pinkpop om draait;[b] The Rolling Stones[/b]. Letterlijk heel het terrein van Pinkpop staat vol met publiek die The Stones, misschien wel voor de laatste keer, gaat bekijken. Met een catwalk in het midden van het publiek komt Mick Jagger in glitterjasje op. De van te voren verwachting dat The Stones misschien te oud zouden zijn om te spelen, blijkt van niets minder waar. The Rolling Stones spelen strak, goed en het rockt. The Stones zelf lijken er ook zin in te hebben. Jagger praat regelmatig Nederlands met het publiek en kan het publiek zonder moeite mee krijgen. Het optreden is net als Jagger zelf, groot en overdreven. Toch is het niet storend. Ondanks dat Keith Richards nog steeds de sterren van de hemel speelt op de gitaar, is zijn zang stem uitermate minder. Hier komt duidelijk naar voren dat Mick Jagger de betere zanger is en had het solo-gedeelte van Keith Richards niet gehoeven. De naam als headliner is meer dan verdiend wanneer de nummers Gimme Shelter en I Can’t Get No Statisfaction gespeeld worden. Na een optreden van ruim twee uur, knallen The Stones Pinkpop dag 1 tot een feit. Enige wat zonde is met de komst van The Stones is dat de hele dag enkel om hun draaiden waardoor artiesten als John Mayer en Joe Bonamassa in het niet vielen.

FOTOGRAFIE: Erik Luyten   Joost Doensen

123
Rolling Stones foto Pinkpop 2014 - dag 1 Rolling Stones foto Pinkpop 2014 - dag 1 Rolling Stones foto Pinkpop 2014 - dag 1 Rolling Stones foto Pinkpop 2014 - dag 1 Les Djinns foto Pinkpop 2014 - dag 1 Les Djinns foto Pinkpop 2014 - dag 1 Les Djinns foto Pinkpop 2014 - dag 1 Ed Kowalczyk foto Pinkpop 2014 - dag 1 Ed Kowalczyk foto Pinkpop 2014 - dag 1 Ed Kowalczyk foto Pinkpop 2014 - dag 1 Ed Kowalczyk foto Pinkpop 2014 - dag 1 The Scene foto Pinkpop 2014 - dag 1

123

CULTFEST 2014Tijdens Pinksteren werden de werven en kelders van Utrecht overgenomen en...

COUNTER CULTURE FESTIVAL 2014 De zevende editie van het Counter Culture Festival gaf naast een divers...