Festivalinfo was aanwezig op Down the Rabbit Hole 2014 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Naar het Down The Rabbit Hole - dag 2 verslag

VERSLAG: Marleen de Roo

Down The Rabbit Hole 2014 dag 1

Fotografie: Rob Herstel

De Staat
Omdat het vliegtuig van Little Dragon niet ging, het lijkt wel een slechte grap, trapt De Staat af bij het hoofdpodium Hot Tot. Met drie albums op zak is het een van de meest gerenommeerde en gewaardeerde bands van dit moment. Met een eigen geluid; stoer en ritmisch. Of de mensen in de tent echt allemaal voor de Staat komen, valt te betwijfelen, want erg toegankelijk is de set niet. Maar terwijl het buiten aan het stortregenen is, is het de beste opener die je kan wensen. Hossen met honderden warme lichamen tegen je aan.

Little Dragon
Overduidelijk vermoeid staat de Zweedse Little Dragon dan een paar uur later alsnog op het hoofdpodium. Met een dansbare synthpop-act zou kwart voor negen 's avonds de perfecte tijd zijn, maar toch lukt het Little Dragon niet om de bezoekers aan het dansen te krijgen. Het is te weinig verrassend. Het nieuwe album Nabuma Rubberband levert een groot gedeelte van de setlist: 'Klapp Klapp', 'Paris' en 'Only One' zijn stuk voor stuk fijne nummers, maar nog niet zo bekend bij het publiek, dus ook minder bemind. De songs zijn goed, misschien zelfs heel goed, de lichtshow is fantastisch, maar het mist spanning.

The Brian Jonestown Massacre
Ook veel kwaliteit en weinig spanning bij The Brian Jonestown Massacre. De heren spelen al tientallen jaren samen en dat valt te zien ook. Geroutineerd spelen ze hele set vol stevige, psychedelische shoegaze met veel gitaar. Overduidelijk gebroken door jarenlang op het randje leven, maar de nodige ervaring brengt wel een set vol vermakelijke songs, ideaal op deze nazomeravond.

The Soft Moon
Interactie met het publiek zit er niet in bij The Soft Moon, maar daarvoor terug krijg je een reeks aan energieke, rauwe en donkere postpunk. In een eveneens donkere, volle en rokerige tent zie je niet eens de gezichten van de heren op de podium, die voor stevige lampen staan. De unieke industriële sound is wel even wennen voor het publiek. Het is dan ook tamelijk stil in de volle tent. Alsof iedereen verbaasd is door wat er op het podium afspeelt en in een nieuwe droomwereld is beland. Met ruis in de oren – ja zelfs met oordoppen in – verlaten de bezoekers de tent.

Damon Albarn
Damon Albarn – bekend door 1001 dingen, maar vooral als frontman van Blur en brein achter Gorillaz – speelt vanavond als afsluiter van Down The Rabbit Hole dag 1. Zijn show is een ingetogen, muzikaal hoogstaand geheel. De hele set is opgedragen aan de overleden soulzanger Bobby Womack, een nieuwtje die voor verdrietige gezichten zorgt in de tent. De ingetogen set met onder andere rustige versies van Gorillaz songs en zijn nieuwe album past wel bij deze boodschap. Zijn pianospel en herkenbare stemgeluid geven een bijzonder tintje aan de Hot Tot tent. Het is allemaal pure kwaliteit wat Damon Albarn neerzet met zijn nieuwe album Everyday Robots. Een bijzonder moment komt met de cover van en de ode aan Bobby Womack's song 'Please Forgive My Heart'. Met 'Clint Eastwood' als een van de afsluiters toont Damon Albarn aan waarom hij met recht topmuzikant is. Veelzijdig, zoveel ervaring, zoveel kwaliteit geleverd.

De Staat foto Down The Rabbit Hole 2014 dag 1 De Staat foto Down The Rabbit Hole 2014 dag 1 De Staat foto Down The Rabbit Hole 2014 dag 1 Little Dragon foto Down The Rabbit Hole 2014 dag 1 Damon Albarn foto Down The Rabbit Hole 2014 dag 1 Damon Albarn foto Down The Rabbit Hole 2014 dag 1 Damon Albarn foto Down The Rabbit Hole 2014 dag 1 Damon Albarn foto Down The Rabbit Hole 2014 dag 1 Damon Albarn foto Down The Rabbit Hole 2014 dag 1

GRASPOP METAL MEETING 2014 DAG 1Graspop heeft een nieuw concept, nu zijn er twee mainstages ipv 1. Vanavond...

best kept secret 2014

BEST KEPT SECRET 2014 - DAG 3 Na een overweldigend debuut vorig jaar vindt Best Kept Secret in 2014 voor de...