VERSLAG: Graspop Metal Meeting 2014 dag 1

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2014 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 119 foto's.

Naar het Graspop Metal Meeting 2014 dag 2 verslag

VERSLAG: Bas van Poppel

Vrijdag

Dit jaar is het Belgische metalfeest Graspop Metal Meeting toe aan haar 19e editie. Ooit begonnen met één dag, gegroeid tot drie daags festival sinds 2004, is het festival nu uitgegroeid naar "Supersized Metal Experience". Met vijf podia, meer dan honderd bands, dj sets tot in de ochtend en een gezellige kroeg wordt hier meer geboden dan slechts wat bands op een podium. De enige headliner uit de 'oude garde' dit jaar is Black Sabbath. Er wordt vooral gefocust op nieuw talent: Sabaton, Avenged Sevenfold en Volbeat zijn de nieuwe generatie topacts.

Na een wilde pre-party op de donderdag met onder andere Diablo Blvd, Evil Invaders en de metal top 100 tot 's ochtends vroeg, opent op vrijdagochtend Alestorm Main Stage 2. Een gouden zet blijkt al snel: duizenden mensen zijn afgekomen om voor het middaguur los te gaan bij de Schotse piraten.

In de Marquee tent tegenover de Main Stages speelt ondertussen Novembers Doom. Dat in de langzame ingetogen stukken van deze Amerikanen het carnavaleske geluid van Alestorm te horen is doet de sfeer helaas niet ten goede, zelfs een gastoptreden van Anneke van Giersbergen kon hier niet tegen helpen.

Jeff Scott Soto trapt binnen vijf minuten na Alestorm af op Main Stage. Het publiek kan hier echter niet van podium wisselen door de scheiding die tot aan de PA toren loopt, en vertrekt na Alestorm massaal.

In de Marquee bij Sólstafir is het wel weer erg druk. De IJslanders zijn sinds hun vorige plaat Svartir Sandar snel bekender geworden en staan op het punt een nieuwe langspeler uit te brengen. Hiervan worden twee nummers ten gehore gebracht. Samen met twee nummers van Svartir Sandar die gezamenlijk dertig minuten duren en de doorbraakhit 'Goddess Of The Ages' zetten de heren een voortreffelijke set neer. Goed nieuws: in oktober touren ze langs onder andere Baroeg en Willemeen.

Napalm Death belooft het publiek de hardste metal van de dag, en lost die belofte met gemak in. Alles klinkt vandaag waanzinnig goed en het viertal heeft het naar hun zin op het podium. Klassiekers als 'Scum' en 'Suffer The Children' worden afgewisseld met nieuw werk, Dead Kennedy's cover 'Nazi Punks Fuck Off' en weten in de set van nog geen uur 26 nummers te proppen.

Er zijn slechts drie jaar voorbij sinds de eerste keer, maar toch staat het Zweedse Ghost al voor de derde maal op de Belgische festivalweide. Op het hoofdpodium heeft de band speciaal een iets hardere setlist samengesteld voor net een beetje meer power. De fel schijnende zon doet de sfeer die we gewend zijn bij deze theatrale rockband echter geen goed. Alles klinkt perfect, maar in een tent, of liever 's nachts, was dit beter tot zijn recht gekomen.

Steel Panther zijn mogelijk de hardste rijzende nieuwe sterren in de metal. Sex, drugs en heavy metal is waar het hier om draait. Clichés, flashende meiden voor het podium en alles wordt perfect aan elkaar gebabbeld. Het ene na het andere nummer wordt meegezongen door het publiek, van opener 'Pussywhipped' tot afsluiter 'Party All Day (Fuck All Night)' is het één groot tietenfeest voor en op het podium.

Minder verrassend is de set van Slayer. Dit viertal moet het vooral hebben van de onstopbare en solide status. De dertien nummers tellende setlist wordt op hoog tempo afgewerkt zonder veel interactie met het publiek. Thrash metal in your face.

De laatste jaren lijkt Opeth een steeds breder publiek aan te trekken. De albums zijn wat rustiger geworden en de grunts blijven uit, maar live wordt het oudere werk nog wel ten gehore gebracht. Slechts zes nummer pasten in de setlist van 70 minuten: 'The Devil's Orchard', 'Heir Apparent', 'Demon Of The Fall', 'Hope Leaves', 'Deliverance' en 'Blackwater Park' worden afgewisseld met Åkerfeldt zijn merkwaardige humor bijzonder sterk neer gezet.

Sabaton sluit op de eerste dag Main Stage 2 af. In België zijn deze Zweden inmiddels grootheden en de show die de band neer zet is net zo groot. Op het podium zien we een tank die aan het begin van de set vuurwerk over het publiek heen knalt. Verder zien we de bandleden over het podium vliegen en wordt op pyro technics geen moment bespaard. Binnen negen jaar heeft de band al zeven albums opgeleverd, met hierover verdeeld een flink aantal zeer catchy heavy metal nummers. Een uur en een kwartier gaat het Belgische publiek uit hun dak. Tegen het einde wordt de volgende show aangekondigd: begin volgend jaar komen de Zweden terug, in de Belgische Lotto Arena en in Nederland in 013 en Melkweg. Sabaton maakt de belofte als afsluiter meer dan waar.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

12345678910
Watain foto Graspop Metal Meeting 2014 dag 1 Watain foto Graspop Metal Meeting 2014 dag 1 Watain foto Graspop Metal Meeting 2014 dag 1 Watain foto Graspop Metal Meeting 2014 dag 1 Watain foto Graspop Metal Meeting 2014 dag 1 Watain foto Graspop Metal Meeting 2014 dag 1 Slayer foto Graspop Metal Meeting 2014 dag 1 Slayer foto Graspop Metal Meeting 2014 dag 1 Slayer foto Graspop Metal Meeting 2014 dag 1 Slayer foto Graspop Metal Meeting 2014 dag 1 Slayer foto Graspop Metal Meeting 2014 dag 1 Behemoth foto Graspop Metal Meeting 2014 dag 1

12345678910

GRASPOP METAL MEETING 2014 DAG 2Ook op dag 2 waren we weer aanwezig op het hardste festival van de Benelux...

DOWN THE RABBIT HOLE 2014 DAG 1 Down The Rabbit Hole is een van de nieuwste grote festivals en moet een...