VERSLAG: Bospop 2015 - Zaterdag

Festivalinfo was aanwezig op Bospop 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 45 foto's.

Naar het Bospop 2015 - Zondag verslag
Bekijk de Bospop 2015 - Zaterdag foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Bospop zaterdag

De aftrap van de programmering wordt gegeven door het Nijmeegse Navarone. Om half 12 ’s ochtends is het al zweten voor het podium, de band heeft het beter; het podium biedt schaduw. Navarone is al een aantal jaren erg actief op de Nederlandse podia en hebben met live shows op hoog tempo hun naam gevestigd in het Nederlandse rockcircuit. Het is al snel druk voor het podium en het is een genot te zien dat een sterke band als Navarone op een hoofdpodium als dat van Bospop de kans krijgt om voor groot publiek te spelen.

De Kroatische formatie Luminize bestaat uit vier meiden die begrijpen dat uiterlijk er op het podium toe doet. Zomers gekleed vuren ze poprock liedjes af, afgewisseld met een enkele cover, op een aardig gevulde festivaltent. Instrumentaal klopt alles wel, maar spannend is de show niet.

Ook niet spannend is Racoon, maar zelfs iemand met een hekel aan de band kan niet ontkennen dat er kwaliteit op het podium staat. De makkelijke popliedjes galmen over het inmiddels volgelopen festivalterrein. Gezinnetjes staan mee te klappen op hitjes als ‘Love You More’ en ‘I Feel Like Crying’ maar voor de liefhebbers van rock is het even doorbijten. Ook Anastacia voert een sterke show op met veel bekend werk. De nieuwere nummers zetten die lijn vooral door, het publiek is massaal opgetrommeld voor het podium.

Band of Friends past wat meer bij het classic rock image van Bospop. De band werd aangekondigd met ‘We hebben twee feestjes. Niet alleen het vijfendertig jarig bestaan van Bospop, maar we vieren ook de muziek van Rory Gallagher!” En vieren dat doen de heren. De twee heren die in het verleden met Gallagher op het podium stonden hebben in Amsterdammer Marcel Scherpenzeel één van Nederlands beste gitaristen gevonden om zo dicht mogelijk bij de originele sound te komen, en live komt dit echt tot zijn recht.

Moeilijker te verteren is Fish De frontman van Marillion heeft aardig wat hits op zijn naam staan, maar vanavond wordt door de zanger geen uithaal gehaald. De band die hij om zich heen heeft speelt foutloos, Fish zelf niet.

De sensatie uit de V.S. de toekomst van Texas blues en de vergelijking met Jimi Hendrix. Het zijn grote woorden voor Gary Clark Jr, die in Nederland nog niet groot is maar intussen wel meerdere malen in de Amsterdamse poptempel Paradiso stond. Spraakzaam is hij niet, maar de sfeer op het podium is zeer relaxt en ontspannen. De gitaarpartijen van Clark zijn indrukwekkend, en de show van een uur is afgelopen voor iedereen het doorheeft.

Ed Kowalczyk is vaak te zien in Nederland, erg vaak. Wat valt er nog te zeggen over de zanger met een erelijst aan hits, zowel solo als live? De herkenbare kale kop is dankzij een grijze baard een zichtbaar wat ouder geworden. Maar de zang is sterk als altijd, de charismatische frontman zet het publiek zonder problemen naar zijn hand.

De beste zangeres van Nederland? Namen die je dan het meest hoort zijn waarschijnlijk Anouk en Caro Emerald. En eerlijk; de zangkwaliteiten van de Amsterdamse zijn indrukwekkend. Al lijkt ze wat nerveus aan het begin van de show. Het enige raadsel is de noodzaak om muziek vanuit laptops te halen in plaats van wat meer muzikanten op het podium te zetten. Laat de zangeres nog maar eens terug komen met volledige band.

Afsluiter van de uitverkochte eerste dat is de legendarische bluesrock formatie ZZ Top. De twee gitaristen met baard en de drummer genaamd ‘Beard’ staan voor de vierde keer op het festival in Weert, waarbij de laatste keer pas twee jaar terug was. De volle weide geeft in ieder geval aan dat de band populair genoeg is om publiek te blijven trekken. Bijzonder is de best-of show niet, waarbij alle hits voorbij komen als ‘Sharp Dressed Man’ en ‘Gimme All Your Lovin’. Soms zelfs wat slordig. Maar de band is een geoliede machine en vult 90 minuten moeiteloos op.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

1234
ZZ Top foto Bospop 2015 - Zaterdag ZZ Top foto Bospop 2015 - Zaterdag ZZ Top foto Bospop 2015 - Zaterdag ZZ Top foto Bospop 2015 - Zaterdag ZZ Top foto Bospop 2015 - Zaterdag ZZ Top foto Bospop 2015 - Zaterdag Caro Emerald foto Bospop 2015 - Zaterdag Caro Emerald foto Bospop 2015 - Zaterdag Caro Emerald foto Bospop 2015 - Zaterdag Ed Kowalczyk foto Bospop 2015 - Zaterdag Ed Kowalczyk foto Bospop 2015 - Zaterdag Ed Kowalczyk foto Bospop 2015 - Zaterdag

1234

NORTH SEA JAZZ 2015 - VRIJDAGDe eerste dag van North Sea Jazz was er een met veel must-sees. Zie hier het...

ROCK ZOTTEGEM 2015 We waren dit weekend op het festival Rock Zottegem. Zie hier het fotoverslag!