Festivalinfo was aanwezig op Le Guess Who? 2015 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 33 foto's.

Naar het Le Guess Who? 2015 - Zaterdag verslag
Bekijk de Le Guess Who? 2015 - Zondag foto's

VERSLAG: Wouter Braaksma

Le Guess Who? 2015 - Zondag

Ariel Pink
Het lijkt wel een bonte avond bij Ariel Pink. De drummer gehuld in een bh, toetsenist met cape en de gitarist draagt een fancy jaren zestig broek met wijde pijpen. Dan ziet de zanger Ariel Rosenberg, normaal ook niet vies van opvallende kleding, er maar gewoon uit vanavond met zijn zwarte shirt en spijkerbroek. Dit wordt goed gemaakt met heerlijke avant-garde pop die ondersteunt wordt met wazige visuals uit een foute jaren 70 fetisj film. Met knotsgekke drukke nummers die live net zo goed tot z'n recht komen als op plaat wordt het alsnog een opvallend optreden. De space synth geluiden in combinatie met de echo's op de stem zwengelen de lsd poptrip alleen nog maar verder aan. Ariel Pink is heerlijke kitsch.

The Pop Group
Met weinig verwachtingen ging ik naar The Pop Group, nadat ik vorige maand generatie genoot Public Image Ltd. een zwak optreden had zien geven. Buiten het feit dat ze veel raakvlakken hebben qua teksten en muzikaliteit delen ze ook nog eens dezelfde drummer, die er echter vanavond niet bij is. The Pop Group weet echter te verrassen met een krachtig optreden, waarbij geen slijtage te zien is. De post-punk swingt en schuurt live misschien nog wel heftiger als veertig jaar geleden. Dat zanger Mark Stewart af en toe zijn tekst afkijkt van een standaard is minder storend dan bij Johnny Rotten van PiL. Stewart staat namelijk als bezeten op het podium en worstelt zich met ongekende overgave door de teksten. Met zijn ogen dicht zwaait en zwalkt hij over het podium. Buiten de industriële post-punk klinkt The Pop Group soms ook verrassend funky en zweept het de Ronda naarmate de show vordert steeds meer op. Laat er de komende jaren maar veel mis zijn in de samenleving, zodat The Pop Group's klaagzang over de maatschappij nog altijd urgent blijft. Misschien wel de verrassing van Le Guess Who?!

Atlas Sound/Deerhunter:
Aan Bradford Cox de eer om Le Guess Who? Af te sluiten. Allereerst met zijn soloproject Atlas Sound om vervolgens met zijn band Deerhunter definitief het slotstuk te geven.

Tijdens Atlas Sound staat Bradford Cox er alleen voor. Dit doet hij met veel samples die ook door een band gespeeld kunnen worden. Met een tamme gelaten indruk loopt hij heen en weer tussen de toetsen, effecten en samplers. Er is totaal geen connectie met het publiek, waardoor de elektronische zweefpop langzaamaan inwerkt. Al na 25 minuten houdt hij het voor gezien. Net te vroeg als je het mij vraagt. De soms rare effecten en mooie zang hadden een positieve zen-werking. Toch krijg je het gevoel dat hij alleen op het podium stond om duidelijk te laten blijken dat dit zijn soloproject is.

Want vijf minuten later komt Cox weer teruggelopen met drie bandleden en staat er opeens Deerhunter op het podium. Met 'Desire Lines' is het dan ook een kleine overgang tussen de "twee" acts. Rustig wordt het nummer opgebouwd tot een mooi bedje van delay. Vervolgens schakelt de band een uur lang een tand terug en zijn het vooral nummers van het ingetogenere nieuwe album 'Fading Frontier' die gespeeld worden. Het enige spanningsveld speelt zich dan eigenlijk alleen nog maar af rondom Cox die in de Deerhunter praatstoel is gaan zitten. Rustig neemt hij de tijd om de interactie met het publiek aan te gaan en doet dit vooral goed door adrem cynisch te reageren. Wanneer een zeventienjarige uit het publiek schreeuwt dat hij paddo's opheeft: 'You are seventeen? Who sells drugs to a seventeen year old?'

Pas aan het eind stapt Deerhunter van het rustieke pad af dat tot dan toe is bewandeld. Met slotnummer 'Nothing Ever Happened' moeten de monitoren vol open van de excentrieke Cox en is er eindelijk de gewenste energie. Niet alleen in de muziek, maar ook in de band. Al fingerpickend bespeelt Cox zijn gitaar, wiebelend met zijn ogen dicht. Het is een climax die eerder had moeten komen. Deerhunter was vooraf de perfecte spannende afsluiter, maar maakt het toch niet helemaal waar.

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

123
The Space Lady foto Le Guess Who? 2015 - Zondag The Space Lady foto Le Guess Who? 2015 - Zondag The Space Lady foto Le Guess Who? 2015 - Zondag The Space Lady foto Le Guess Who? 2015 - Zondag Laura Cannell foto Le Guess Who? 2015 - Zondag Laura Cannell foto Le Guess Who? 2015 - Zondag Laura Cannell foto Le Guess Who? 2015 - Zondag Laura Cannell foto Le Guess Who? 2015 - Zondag Martyrdöd foto Le Guess Who? 2015 - Zondag Martyrdöd foto Le Guess Who? 2015 - Zondag Martyrdöd foto Le Guess Who? 2015 - Zondag Martyrdöd foto Le Guess Who? 2015 - Zondag

123

SPEEDFEST 2015Het is weer tijd voor Speedfest! Helaas zonder headliner Eagles of Death...

Le Guess Who 2015