VERSLAG: Best Kept Secret 2016 - Vrijdag

Festivalinfo was aanwezig op Best Kept Secret 2016 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 23 foto's.

Naar het Best Kept Secret 2016 - Zaterdag verslag
Bekijk de Best Kept Secret 2016 - Vrijdag foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Best Kept Secret - Dag 1

DIIV (uitgesproken als ‘Dive’) uit New York staat vandaag op het grootste podium van het festival. Eerder dit jaar zouden zij één van de headliners zijn van Motel Mozaïque, maar moesten noodgedwongen het optreden in Rotterdam afzeggen. Vandaag maken ze het goed met het Nederlandse publiek. Zodra de eerste noot wordt gespeeld duurt het slechts een paar seconden voordat iedereen beweegt. Zanger Zachary Cole Smith en kompanen maken muziek die een combinatie is van shoegaze en grunge. Dromerige riffs vullen de door schoonheid omvangen omgeving. Het maakt even niet uit dat er net een regenbui is geweest. DIIV maakt alles goed. Zachary vertelt meerdere malen hoeveel hij van het publiek houdt en het is wederzijds. DIIV; een beetje raar, maar wel ongelooflijk getalenteerd. Onthoud die naam.

Ruim een kwartier later dan gepland begint Mystery Jets. Ze zaten vast in het verkeer, aldus de bassist. De band is tegelijkertijd met DIIV geprogrammeerd, maar dit mag de pret niet drukken. Ook deze tent is hartstikke vol. Zanger Blaine Harrison komt het podium op met krukken en neemt plaats achter zijn toetsen en microfoon. Vandaag zal hij niet wild rondrennen op het podium, maar deze taak neemt bassist maar al te graag over.

Exact tien jaar geleden kwam het eerste album van de Britse band uit. Helaas worden hier geen nummers van gespeeld. ‘You Can't Fool Me Dennis’ is een misser, maar niet getreurd; de band heeft dit jaar een nieuw album uitgebracht en de focus ligt voornamelijk daarop. Ze spelen o.a. ‘Midnight’s Mirror’ en ‘Telomere’ van ‘Curve Of The Earth’. Tot nu toe de meest opzwepende show van van de middag.

Christine & The Queens draait om de 28-jarige Héloïse Letissier. In Frankrijk is deze band groot, heel groot. Hier is ze nog relatief onbekend. De hoogste tijd om hier verandering in te brengen. Helaas is er weer een bui losgebroken. Ondanks dat ze op het enige podium staat dat niet overdekt is, staat het veld vol. Christine weet namelijk als geen ander de aandacht van het publiek erbij te houden. Omringd door haar mannelijke dansers maakt ze er een echte show van. De haarscherpe choreografie is hip en modern en een belangrijk element van de show. Wie haar clips heeft gezien, merkt dat dansen een terugkerende factor is. Ze bewijst ook dat deze pasjes niet alleen zijn weggelegd voor jaren negentig boybands. Op een gegeven moment komt ze het podium op met bloemen. Ze verontschuldigt zich alvast voor de komende mash-up. Het is een mash-up van de Franse zanger Christophe en van Kanye West's 'Heartless’. Haar hit ‘Christine’ heeft vorig jaar ook de Nederlandse hitlijsten bereikt en wordt het hardst meegezongen. Wanneer het einde van de set nadert, houdt ook de regen het voor gezien. Ondanks het slechte weer heeft Chrisitne de aandacht van het publiek vast weten te houden. Eén van de hoogtepunten van vandaag.

Nog zo’n hoogtepunt is Beck. In 2014 trad de band voor het laatst op in Nederland. Beck Hansen en zijn band betreden het podium later dan in het programmaboekje staat aangegeven. Ze beginnen de set met ’Devil’s Haircut’, gevolgd door ‘Black Tambourine’. Het is moeilijk te geloven dat het meer dan 20 jaar geleden is dat Beck de muziekcharts bestormde. Uit diezelfde jaren klinken vanavond o.a. ‘Sissyneck’ en ‘Loser’. Eerlijk is eerlijk, laatstgenoemde nummer krijgt het meeste respons van het publiek. Niet dat het publiek bij de overige nummers erbij staat als zoutzakken, integendeel. De set variëert van akoestische nummers tot meer recentere nummers als ‘Dreams’. Helaas wordt er geen materiaal gespeeld van zijn meest recente release ‘Morning Phase’ uit 2014. Hoewel de meningen zijn verdeeld, zet Beck een uitstekende set neer. Gezien de hoge kwaliteit van de show is het niet te hopen dat Beck ons weer twee jaar laat wachten.

FOTOGRAFIE: Tineke Klamer

12
Beck foto Best Kept Secret 2016 - Vrijdag Beck foto Best Kept Secret 2016 - Vrijdag Beck foto Best Kept Secret 2016 - Vrijdag Beck foto Best Kept Secret 2016 - Vrijdag Beck foto Best Kept Secret 2016 - Vrijdag Beck foto Best Kept Secret 2016 - Vrijdag Beck foto Best Kept Secret 2016 - Vrijdag Beck foto Best Kept Secret 2016 - Vrijdag Beck foto Best Kept Secret 2016 - Vrijdag Beck foto Best Kept Secret 2016 - Vrijdag  foto Best Kept Secret 2016 - Vrijdag  foto Best Kept Secret 2016 - Vrijdag

12

BEST KEPT SECRET 2016 - ZATERDAGDe vierde editie van Best Kept Secret vindt plaats op vrijdag 17, zaterdag 18...

Graspop 2016